Högt pris - men ändå frestande

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-02-17

Hyundai Santa Fe i begtest

Med ett nypris som ingen kunde matcha blev Hyundai Santa Fe snabbt populär. Efter tre år på marknaden rullar nästan 7 000 exemplar på vägarna och det är dags att syna andrahandsvärde och kvalitet.

Intresset för Hyundai Santa Fe står sig och begpriserna är höga. Leta efter en välutrustad bil, en sådan sjunker ofta mer i värde. Priser från 140 000 kronor.

Pris efter kvalitet?

Som ny har den billigaste varianten av Santa Fe erbjudits för 179 900 kronor. För det fick man en stor och tuff stadsjeep och den mesta utrustning man behöver. Ännu är det för tidigt att säga om koreansk kvalitet håller samma mått som japansk, men nog känns interiörplasten vara av ungefär samma standard. Några större åkommor verkar inte heller bilen lida av. Bilens låga nypris och stora popularitet avspeglar sig i ett högt andrahandsvärde. Priserna är ändå frestande för den som söker ett alternativ till den traditionella kombin som familjebil.

Vägegenskaper

Fartresurserna är sämre jämfört med en vanlig personbil på grund av vikten. Bilen känns lite "simmigare" och inte lika alert. I en undanmanöver understyr bilen ändå tryggt när det börjar gå för fort. Att detta är en fyrhjulsdriven bil ska väl ändå nämnas, även om den inte är avsedd för grövre terrängkörning. Motivet för att köpa Santa Fe bör vara tryggheten på vinterväglag, släpkörning och möjligen lastförmågan.

Komfort och utrymmen

Santa Fe är praktisk med tanke på lasthöjd för bagage och barn som ska lyftas på plats i barnstolar. Den höga sitthöjden är omtyckt inte bara av föraren utan hela familjen. Bagageutrymmet rymmer hela 690 liter bagage och kan nås från en öppningsbar bakruta.

Garantier

Nybilsgarantin gäller i 3 år och 10 000 mil. Bilar registrerade från januari 2003 har fria mil. Hyundai införde vagnskadegaranti för bilar sålda från och med augusti i fjol.

Modeller och utrustning

Två av tre Santa Fe-köpare väljer 2,4-litersfyran som säljs med manuell femväxlad låda. Utbudet av den modellen är således störst. Det är ett bra val, men vill du ha en lite mulligare stadsjeep rekommenderar vi V6-motorn med automatlåda. Mest grundutrustning har GLS-modellen med bland annat inställningsbar luftkonditionering, uppvärmda sidospeglar, fjärrstyrt centrallås med larm och takreling. Har bilen ett exklusivpaket finns dessutom farthållare, mörktonade rutor, läderklädsel och sidokrockkuddar fram.

Krocksäkerhet

Fyra stjärnor i Euro Ncap. Tyvärr går inte höger krockkudde att koppla ur vilket gör det besvärligt för familjer med småbarn. Bara midjebälte på mittenplats bak. Sidokrockkuddar inte standard förrän 2003.

Hyundai Santa Fe 2.4

Se upp med

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln