Ford Mondeo rena familjelyckan

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-29

Hyfsad kvalitet och lågt pris gör kombin till ett fynd

Till skillnad från de första årsmodellerna av Ford Mondeo i kombiversion har andra generationen betydligt högre kvalitet.

En trevlig familjebil som är så körglad att det går lite till överdrift och vars största problem är risk för rost i dörrar och baklucka.

Andra generationens Ford Mondeo blev snabbt omtyckt, den vann i princip alla biltester med en kvalitet, körglädje och komfort som Ford inte hade varit i närheten av tidigare. Formgivningen känns modern trots att den är tio år gammal och även inredningen håller måttet. Däremot känns många detaljer invändigt billigt plastiga precis som de gjorde när bilen var ny 2001.

Det finns gott om begagnade Ford Mondeo och det dåliga andrahandsvärdet gör bilen till ett ännu bättre köp nu än när den var ny.

I och med den här versionen skärpte sig Ford och bilen har inte alls lika många problem som första Ford Mondeo, för att inte tala om andra äldre Fordmodeller.

I Bilprovningens databas är Mondeo en medelbil med varken många eller allvarliga brister.

Konstruktionsmiss eller kvalitetsproblem? Många Mondeo-ägare har tvingats byta hjullager tidigt på sina bilar, hjullager brukar hålla många tusen mil.

Tvålitersmotorn vanligast

Blinkande varningslampor på instrumentpanelen är inte heller helt ovanligt. Det rör sig oftast inte om något allvarligt problem men är nog så irriterande.

Även rostiga dörrar och baklucka förekommer. Fukt letar sig in i dåligt tätade skarvar i plåten och sedan tar det inte lång tid innan rosten kommer.

Det här problemet gällde främst de första årsmodellerna av Mondeo II och i många fall har Ford åtgärdat problemet.

Tvålitersmotorn på 145 hästkrafter är den vanligaste motorn, den känns riktigt pigg och ger bilen bra med fart.

Mjuk och fin motor

Ford har alltid haft V6-motorer i sina bilar och det finns en hel del Mondeo med den 2,5 liter stora V6:an på 175 hästkrafter. Motorn låter fint och går mjukt men passar inget vidare i Mondeo.

Motorn är betydligt tyngre än den fyrcylindriga versionen vilket gör köregenskaperna mindre alerta och att det finns 30 hästkrafter mer än i tvålitersmotorn är svårt att känna. Och naturligtvis är den rejält mycket törstigare. Det är alltså bra prutläge på Mondeo 2,5 V6.

Ingen bil för Sälen-resan

Chassit är fint och styrningen exakt men Fords tekniker jobbade lite för hårt på att göra Mondeo körglad och bilen vill gärna slänga med baken när det går för fort. Sportigt tycker en del men det är inte lika kul för barnfamiljen på väg till Sälen när bakändan plötsligt bryter ut i sladd.

Från 2004 fick Mondeo anti­sladdsystem som standard, innan dess fanns det bara som tillval så kontrollera att ditt objekt har antisladdsystem.

Följ ämnen i artikeln