Lovande, Toyota!

Publicerad 2013-08-12

Auris Touring Sports överraskar Johannes Collin – med körglädje

En snygg kombi som är trevlig att köra. Vad har det tagit åt Toyota?

Nya Auris Touring Sports (eller helt enkelt TS) är en glad överraskning och fortsätter Toyota på den här vägen ser det lovande ut för dem som vill ha mer än en präktig och trygg bil.

Jag lämnar hotellet strax utanför Palma på Mallorca och kör norrut mot bergen. Första delen av provkörningssträckan är nästan för bra för att vara sann. Som en nyasfalterad racerbana. Bred, slät som ett stuggolv, kuperad och med snabba svepande svängar. Och – inte en annan bil.

Det går fort och det är oväntat roligt. Oväntat för att jag sitter i en Toyota, ett bilmärke som tycks ha specialiserat sig på tråkiga, präktiga bilar (undantaget några få).

Men det blåser nya vindar även i Japan. För några år sedan tog Akio Toyoda över som VD för Toyota. Akio Toyoda är barnbarn till Sakichi Toyoda som grundade Toyota.

Akio Toyoda har kört mycket racing, tävlat på riktigt, och är anledningen till att den Toyota Auris TS jag nu rattar uppefter de vindlande vägarna är så pass underhållande att köra.

Lite kvar att lära

Toyota har lite kvar att lära, jämfört med de bästa konkurrenterna har de en bit kvar, men Auris TS är enormt mycket roligare än till exempel gamla Auris eller Corolla. Styrningen saknar den rätta skärpan och bilen är inte så lättfotad som jag skulle vilja – känslan är en aning träig.

Ändå sitter jag bakom ratten och ler, mycket för att jag är glad för Toyotas skull.

1,6-litersmotorn på 132 hästkrafter passar dessutom utmärkt för buskörning, motorn mår bäst strax före varvtalsstopp. Vilket i sin tur gör att den inte passar lika bra till vardagskörning. På låga varv känns motorn rätt orkeslös och för att klara av omkörningar krävs en hel del växlande.

Dieselmotorn på 124 häst­krafter är stark redan på låga varvtal och passar betydligt ­bättre till det mesta. Men, å ­andra sidan är den dyrare att köpa och kräver en hel del körande varje år för att bli ­ekonomisk.

Auris TS finns med hybrid­drift också. Priset är detsamma som för dieseln men du får automatlåda på köpet. Automatlådan är steglös och motorn varvar rejält så fort du vill öka farten lite men kombinationen är smidig, hyggligt snål och du slipper den höga dieselskatten. Hybridversionen är dock inget alternativ för dig som vill dra släp eftersom bilen inte kan utrustas med dragkrok.

Bättre förarmiljö

Att bedöma komforten på de släta vägarna är svårt men som tur är hamnar vi på lite sämre vägar snart. Bilen rullar tyst tills asfalten blir riktigt dålig, då kommer det in en del buller i kupén. Hur Auris TS klarar svensk asfalt får vi återkomma till.

Fjädringen är lagom avstämd och känns aldrig stötig eller obekväm.

Ytterligare ett område där Toyota har blivit bättre är förarmiljön, framförallt förarställningen. För några år sedan när jag frågade Toyota varför det inte gick att justera förarsäte och ratt mer än det gjorde svarade de med att deras justeringsmöjligheter räckte för 80 procent av världens befolkning.

I Toyota Auris TS sitter jag riktigt bra och kanske mest överraskande, jag sitter riktigt hyggligt i baksätet också. Styr jag ihop knäna tar de i baksidan på förarryggstödet men det gör inte så mycket eftersom baksidan är mjuk.

Stort bagageutrymme

Trots den ganska sportiga karossen är bagageutrymmet stort. Med alla säten uppe ryms 530 liter och med bakre ryggstödet nedfällt går det in 1 658 liter om du utnyttjar utrymmet under bagagerumsgolvet. Ryggstödet bak fälls 40/60 och bildar ett helt plant lastgolv så länge man lastar uppe på de ilagda skivorna i bagageutrymmet.

Jämfört med senaste konkurrenten Volkswagen Golf Sportscombi, som är aningen rymligare, ligger Toyota Auris TS bra till i pris. Och det finns ingen anledning att tro att nya Auris skulle vara mindre trygg att äga än tidigare Toyota bara för att den ser roligare ut och är roligare.

Följ ämnen i artikeln