Årets bil – ska man skratta eller gråta?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-27

Varför Toyota Prius? Har Toyota hamnat i mut-
träsket tillsammans med Fiat?

Hybridbilen Toyota Prius blev "Årets bil i Europa". Ska man skratta eller gråta?

Prius är ett reklamjippo. Som bil är den sämre än nästan alla konkurrenter på marknaden. Den är för dyr, för trång och har för dåliga köregenskaper. Den är inte ens riktigt bränslesnål!

Hur kan den då bli Årets bil? Har jag missat någonting?

Är det något som Årets bil-jury vet som inte jag begriper?

I förra numret av Aftonbladet Bil skrev jag att "Det finns de som tror att det går att muta biljournalister. Och jag tror att de har rätt".

Är det någon som har funderat på varför Fiat blir Årets bil vart och vart annat år? Jag menar, med så många Årets bil-utmärkelser borde Fiat vara världens ledande och mest lönsamma biltillverkare. I verkligheten är Fiat nära konkurs.

Kan utmärkelserna bero på att Fiat är utstuderade när det gäller att smörja journalister?

Den som har en bättre förklaring kan väl mejla mig.

Men varför Toyota Prius? Har Toyota hamnat i mutträsket tillsammans med Fiat?

Kanske.

Man kan ju börja med att fundera på varför Prius är så gynnad som tjänstebil i Sverige och i en del andra länder.

Enligt förmånsreglerna jämställs Prius, som enligt Toyota är en mellanklassbil i samma storlek som Toyota Avensis, Ford Mondeo etc, med Toyota Corolla Verso som hör hemma i den mindre Golf-klassen, och sen är det ytterligare 40 procents rabatt.

Det är dessutom gratis att parkera i många kommuner, diskussioner om att det ska vara fritt fram i kollektivfilen och sannolikt gratis tillträde till Stockholm när alla andra ska betala biltull.

Prius är också befriad från fordonsskatt de första fem åren.

Hur allt det där gick till skulle man vilja veta. Rabatterna kan ju knappast vara grundade på fakta.

Prius drar lika mycket fossilt bränsle som dieselbilarna i samma storlek, och med partikelfilter är dieselns miljöpåverkan minimal.

Ändå straffbeskattas dieseln flera gånger om jämfört med motsvarande konventionell bensinbil medan Prius i stället gynnas flera gånger om.

Någon som förstår? Mejla i så fall så fort som möjligt, så hinner jag få med en rättelse i nästa nummer.

Kan man muta en biljournalist? Ja, det tror jag.

Har Toyota mutat Årets bil-jury? Nej, det tror jag inte.

Men jag tror att klimatet för oss biljournalister börjar hårdna ute i samhället.

V12:a, 500 hk och 300 km/tim på autobahn är inte lika gångbart som för ett par år sedan.

Vi biljournalister måste börja se om vårt hus.

Då är det lätt att rösta fram hybriden Prius till Årets bil. Om Prius verkligen vore ett realistiskt miljöalternativ skulle allting vara bra. Då hade juryn gjort sitt jobb samvetsgrant och framsynt.

Men Prius är ju inget annat än Toyotas innehållslösa inlägg i debatten, kejsarens nya kläder enligt 2000-talets mode.

Prius är konstruerad för trafikinfarkten i Tokyo. Där sitter folk still i bilköer ett par timmar morgon och kväll. Det mesta av resan består av stillastående, och då är Prius som bäst. Dels avslöjas inte hur dålig Prius är som bil, dels stängs motorn av automatiskt varje gång Prius stannar. Men så fort man börjar köra avslöjas bluffen. Då är Prius lika törstig som en diesel.

Här i Sverige har få människor två timmars stillastående kö på väg till och från jobbet. Samma sak i Norge och Finland (deras representanter i Årets bil-jury gav precis som de tre svenskarna Prius toppoäng i omröstningen).

Prius kan gärna vara Årets bil i Japan, men i Europa? Knappast!

Jag är själv med i två biljuryer. Sen ett par år är jag med och röstar fram "Årets familjebil i Sverige", ett arrangemang av tidningen Motorföraren. I år lovade jag mig själv att avgå om Opel skulle vinna igen...

Och så är jag invald i juryn för nystartade Årets bil i världen. När jag blev tillfrågad var min första motfråga hur många i juryn som är köpta av bilindustrin.

Svaret var nog mer hederligt än direkt uppmuntrande...

Den första "Årets bil i världen" koras i februari, då får vi se hur det är med världsjuryns integritet.

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om

Följ ämnen i artikeln