Rykande het kombimatch

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-04

Volvo V70 D5 i tuff kamp mot Audi Avant, Toyota Avensis och Opel Insignia

Testlaget på väg uppför Getaberget på nordvästra Åland. Det är hit vi tagit oss för att testa vilken bil som är bäst i kombiklassen – den klass som är hetast bland svenska bilköpare.

Volvo V70 är både vår och svenskarnas kombifavorit sedan över 10 år.

I år är konkurrensen tuffare än någonsin.

Vi drog till neutral plan – Åland – för att låta den svenske favoriten göra upp med klassikern Audi A4, nya Toyota Avensis och årets bil i Europa Opel Insignia.

Eckerölinjens färja lägger ut från Grisslehamn. Med aktern före, innan den vänder strax utanför hamnen.

Albert Engströms ateljé lyser vitt som ett sjömärke och grönskan är fortfarande skir här ute i havsbandet där Östersjön kyler och sinkar våren flera veckor.

Pensionärerna köar till smörgåsbordet där sillinläggningar trängs med, gravad lax, rökt ål och småvarmt.

Resenärarna väljer kräset, tar sovel, men ratar potatis och bröd.

Nere på bildäck står ett annat smörgåsbord, ett urval av svenskarnas bilar.

En del stadsjeepar, pickuper, småbilar, en Prius. Och så alla kombibilar.

Volvo representeras av en prydlig 745, ett par 945, 855 och ett gäng V70 av olika årgång. Ett ganska representativt urval.

Mellanklass-Opeln är större

Själva har vi med oss fyra bilar. Också de ganska typiska. Det är nya Toyota Avensis, nya Opel Insignia och Audi A4. Och så svenskens favorit framför alla andra, Volvo V70. Ett kräset urval även det.

Volvon klassas som en storlek större, men Opeln är faktiskt en decimeter längre.

Eckerö-färjan använder samma rutt som postroddarna en gång i tiden. Det var när posten mellan Sverige och Finland transporterades med häst och vagn från Stockholm till Grisslehamn och sen roddes över till Eckerö längst norr ut på Åland. Sen blev det mer häst, och fler roddbåtar på väg mot finska fastlandet.

Postroddarna tog sig över Ålands hav på neremot tre timmar, med vid god vind, för båtarna hade segel också.

Färjan tar två timmar på sig.

Vi sitter i kafeterian med dagens rätt, och vatten. Och diskussionen om bilarna är redan i full gång fast vi knappt börjat testet.

Följ ämnen i artikeln