Bränslebluffen!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-04-19

Stort test - bilarna drar mer bensin än du tror

Alla tillverkare uppger hur mycket bränsle bilen drar.

Men egentligen drar den mycket mer.

Nu avslöjas bilbranschens bränslebluff.

Toyota Prius drar 63 procent mer i förhållande till egna uppgifter.

Tidningen Auto motor & sport avslöjar i sitt nya nummer biltillverkarnas oriktiga uppgifter om bilarnas bränsleförbrukning.

Det är en skrämmande läsning. Av 267 testade bilmodeller drar 84 procent mer än vad tillverkarna angivit.

Miljöbilen Toyota Prius drar 63 procent mer, uppger Auto motor & sport.

Skillnaden i förbrukning innebär tusenlappar i ökade kostnader för den genomsnittlige bilisten.

Bakom skillnaden mellan den påstådda bränsleförbrukningen och den verkliga ligger sättet att testa.

Samtliga biltillverkare använder samma test, som utförs i laboratoriemiljö. Resultaten redovisas sedan till exempel av Konsumentverket.

Gynnar små bilar

Men testet är konstruerat så att det gynnar små, motorsvaga bilar - medan stora och snabba fordon får betydligt sämre värden.

När Auto motor & sport testat bilarna på riktigt drar miljöbilar som Toyota Prius och Saab 9-5 Biopower betydligt mer än angivet, medan bilar som Maserati, Aston Martin och Ferrari är bränslesnålare än laboratorietestet visat.

Skyller på testet

I genomsnitt drog de testade dieselbilarna 19 procent mer än angivet, medan bensinbilarna "bara" överskred den angivna förbrukningen med nio procent.

Bilbranschen känner till missförhållandet, men skyller på att de alla måste använda samma test.

Dessutom ifrågasätter de tillförlitligheten i Auto sport & motors test.

-Det räcker med att man använder sig av två olika förare för att bränsleförbrukningen ska skilja med 30 procent, säger Bengt Dahlström, informationschef på Toyota i Sverige.

- Om man dessutom testar bilen på vintern drar den mer bränsle på grund av dubbdäck, kallstarter, värmeslingorna i bakrutan och mycket mer, säger han.

"Inte förvånad"

-Testet borde nog göras lite tuffare för att bättre överensstämma med svenska förhållanden. Men vi som tillverkare kan inte plötsligt börja använda en helt egen metod. Det skulle omöjliggöra jämförelser med våra konkurrenter, säger Peter Chadwick på Ford Sverige.

-Jag är inte förvånad. Olika körförhållanden ger olika resultat och det slår säkert åt båda hållen, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo personvagnar.

Auto motor & sports undersökning publiceras i morgon.

Här är bästa och sämsta bilarna i testet

Felaktig förbrukning i genomsnitt för de mest sålda märkena i Sverige

Olle Castelius

Följ ämnen i artikeln