Hur mycket ska gott exempel få kosta?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-10

Inte ens om vi slutade med fossila bränslen i morgon skulle det påverka världens temperatur en enda tiondels grad

Jag håller med dem som tycker att bilarna i Sverige har för stora motorer. Jag håller till och med med dem som tycker att vi har för stora bilar. Men jag håller inte med dem som just nu kör svensk ekonomi i botten för att vi ska rädda världen från global uppvärmning. Visst, tanken att nio miljoner svenskar ska rädda hela världen från växhuseffektens klimatförändringar, är fin, på gränsen till rörande.

Men jag menar bara: Hur ska det gå till? Hur mycket måste vi dra ner på energiförbrukningen för att våra anstängningar ens ska kunna registreras som krusningar på ytan?

Inte ens om vi helt slutar att använda fossila bränslen i morgon skulle det påverka världens temperatur en enda tiondels grad, inte minska orkanernas framfart med en enda meter i sekunden, inte minska skyfallen med en enda liter, inte förhindra en enda skogsbrand.

Tanken att vi i Sverige ska föregå med gott exempel är herdervärd, men hur mycket får det kosta?

Jag var i USA för ett en månad sen. De Volvo V70 och Saab 9-5 som körde omkring på gatorna i Detroit såg små ut, till och med Volvo XC90 som är vanlig där ser ut som en lilleputt brevid jänkarna i full size.

Jänkebil i full size kräver motor i full size.

V8 med cylindervolym runt 5 liter är fullt normalt, bränsleförbrukning runt 2 liter milen mer regel än undantag, och inte det minsta kontroversiellt utan bara helrätt och helamerikanskt.

Om alla amerikaner bytte till Sveriges vanligaste bil, Volvo V70 med 140- eller 170-hästarsmotorn, skulle oljeförbrukningen i världen sjunka med mellan fem och tio procent!

Om alla svenskar däremot skulle byta bort sin Volvo mot en "miljöbil" skulle det knappt märkas på den globala oljeförbrukningen. Däremot skulle svensk bilindustri tvingas lägga ner.

Nä visst, den är inte svensk längre, men den ger fortfarande jobb åt tiotusentals hushåll, den är fortfarande en stor del av ryggraden i svensk ekonomi och den gör att vi bibehåller en hög teknisk kompetens i Sverige.

Förbrukningen av olja i USA är inte acceptabel. Alla vet att oljan håller på att ta slut, och att de alternativa förnyelsebara energislagen som ska driva framtidens bilar är långt ifrån färdigutvecklade. Dessutom påverkar förbränningen av fossila energislag den globala miljön.

Ändå är det ingen som vågar sätta press på USA.

Det enda som verkligen kan påverka situationen globalt är ju om USA börjar snåla på oljan. Bara lite. En V6-motor i stället för en V8, en stadsjeep på 2,2 ton i stället för 2,8. Men utvecklingen i USA går åt andra hållet. Större och tyngre bilar och ännu större V8-or.

25 procent av all råolja och nästan 50 procent av all bensin förbrukas i USA. Vilket land ska Bush invadera nästa gång för att säkra oljekonsumtionen åt sina väljare?

Iran ligger redan nära till hands. Och Venezuela. En framstående partivän till president Bush har på fullt allvar föreslagit att CIA ska mörda den venezolanske presidenten.

De gamla Sovjetrepublikerna runt Svarta havet badar också i olja. De länderna är Putins territorium, men vad har Ryssland att sätta emot om USA marscherar in. Mot terrorismen, naturligtvis. Inte för oljan. Nej, för att sprida sina kristet demokratiska värderingar. Då kan Putin bara tacka och ta emot. Amerikas president kör inte bara världens sista supermakt mot en total kollaps, han kör hela världen i sank när han tillåter sina landsmäns oljefrosseri.

Om våra bilar här i Sverige drar 0,9 eller 0,6 liter milen spelar ingen som helst roll globalt sett. Om vi skattesubventionerar "miljöbilar" och straffar konventionella bilar innebär ingenting annat än kortsiktiga politiska vinster och en massa elände för vanligt folk som inte har råd att köpa de skattesubventionerade bilarna.

Om jänkarna däremot drog ner på förbrukningen från två till en liter milen skulle det förändra allt.

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln