Sista chansen till miljöpremien

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-30

Försvinner vid halvårsskiftet

Vid halvårsskiftet försvinner miljöbilspremien på 10 000 kronor till den som köper en ny miljöbil.

Men än finns det tid att få premien.

Martin Ström både guidar dig till rätt miljöbil och reder ut begreppen kring de nya fordonsskatterna!

Så här ser dagens miljöbilspark ut.

En salig blandning biltyper och bränslen ryms inom miljöbilsdefintionen.

Microbilen iQ och gasdrivna Passat är hetaste nyheterna, men vilket bränsle är bäst?

Och hur fungerar de nya skattereglerna?

Fossilt framdrivna bilar är vad den närmsta framtiden kommer att erbjuda. Om det råder inga tvivel, men räkna samtidigt med en seriös satsning på snålare bilar och ett växande utbud av hybrider. Det är nödvändigt av flera skäl och framtvingas av nya skatte- och miljöregler.

Sämre affär

Från först juli i år ska det nya reglementet gälla. Då försvinner subventionen för miljöbilar á 10 000 kronor, den ersätts istället av en femårig skattebefrielse, vilket i praktiken gör miljöbil till en sämre affär skattemässigt.

Definitionen av vad som är en miljöbil ändras inte. Den omfattar fortfarande bilar som drivs på förnyelsebara bränslen och el, samt bensin- och dieseldrivna personbilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. På sikt kommer dock ribban att sänkas under 120 gram.

Av de testbilar vi valt ut, som ska representera respektive bränsle, är Lexus RX400h den enda som inte får någon miljöbilspremie. Hybriddriften ger dock 40 procent rabatt på förmånsvärdet, detta kommer att bestå efter första juli.

Bilen har rullat på svenska vägar över fem år och tack vare rabatten är den en populär tjänstebil trots det ohemult höga priset på nära halvmiljonen.

Rent tekniskt ligger konstruktionen fortfarande i framkant, men i maj åker Robert Collin på provkörningen av nya RX450h som tar tekniken ännu ett steg framåt. V6-bensinmotor och två elmotorer är fortfarande konceptet men mer batterikraft och förfinad förbränningsmotor minskar förbrukningen.

Tyst vid rödljuset

I dag drar bilen 0,81 l/mil enligt Lexus och kör man lugnt visar färddatorn denna siffra, men den nya bilen som delar teknik med kommande Toyota Prius ska få ner förbrukningen till 0,62 l/mil vilket är lägre än XC60 Drive.

Trots att hybridtekniken har funnits en längre tid är det fortfarande lite av en ahaupplevelse när man glider iväg på enbart batteridrift. Och vad tyst och skönt det är vid rödljuset. Att ge full gas ger också en trevlig upplevelse, RX400h skjuter iväg blixtsnabbt ur startblocket, men snålkörning känns mer rätt än att utnyttja batterikraften till onödigt snabb acceleration.

Ser man till helheten så har RX400h sina svagheter, den är trång, körställningen är dålig och påminner mer om buss än bil och vinteregenskaperna är inget vidare. Nya bilen råder förmodligen bot på detta.

Hur mycket miljöbil en stor suv egentligen är ett diskussionämne i sig, men är det någon biltyp som i dagsläget kan rättfärdiga den tunga och dyra hybridtekniken så är det stora bilar. Och att kunna tanka överallt utan bekymmer och få en bra räckvidd är plus med tekniken.

Tung trots litenheten

Från största bilen till minsta men samma bränsle. Microbilen Toyota iQ har en trecylindrig bensinmotor på en liter och 68 hästar, samma som sitter i Aygo. Med denna drivkälla är iQ testets snåljåp och ska dra 0,43 l/mil, men ner till denna siffra är det faktiskt inte lätt att komma. Räkna med över halvlitern och väljer du automatlåda så lägg på ytterligare fem centiliter milen.

Trots knappt tre meters längd väger iQ 960 kilo och det är här vi hittar förklaringen till att förbrukningen håller sig mer i normal småbilsklass än vad yttermåtten lurar oss att tro.

Vikten ger dock säkerhet, något som Toyota satsat hårt på. Körmässigt känns iQ mer mogen än de flesta småbilar och visst kan motorn upplevas som för klen, men det är mer en vanesak.

Låg angiven förbrukning ger låg skatt men det spelar ingen roll de fem första skattebefriade åren

Största fördelen med iQ är att den trots sina nätta yttermått erbjuder så mycket komfort, att dra ut på långresa känns inte som något man drar sig för, förutsatt att man lämnar packningen hemma. Men för att rättfärdiga den våg av ultrasmå men mogna bilar som förväntas skölja över oss de närmaste åren måste de bli snålare, under 0,3 l/mil, och dit har iQ en bit att vandra. Toyota har tyvärr satt ett löjligt högt pris på iQ, 150 000 kronor med utrustning är magstarkt även om bilen ger en hyfsad ägarekonomikalkyl tack vare att övriga omkostnader är låga.

Vi fortsätter på den fossila banan och då gäller diesel. Här är utbudet av miljöklassade bilar i stort sett begränsat till småbilar och priserna är oftast allt för höga för att motivera dieselmotor framför bensin. Ett undantag är V50 Drive, inte för priset för det är högt, men för att bilen är i mellanklassstorlek.

Satsar snålt

Volvo satsar stenhårt på snåla dieseldrivna bilar framöver, inte bara de med Drive-emblem. Lite kul är att Volvo nu lyckats ta fram så snåla versioner med lilla 1,6-litersdieseln att PSA-gruppen (Peugeot/Citroën) som utvecklat och säljer motorn börjar bli irriterade.

Dagens V50 Drive ska dra 0,45 l/mil men i praktiken kör vi på halvlitern, ändå snålt för en bil som rymmer en mindre småbarnsfamilj. Som ni kan läsa om på nyhetsplats blir bilen ännu snålare i sommar med start/stopp och tillvaratagande av bromsenergin.

Svensk skattepolitik har inte gynnat dieselbilar och de nya reglerna gör dieselägandet bara marginellt ljusare. V50 Drive är ju skattebefriad som alla andra miljöbilar, men för V70-ägaren som valt 2,0D kommer skatten att vara 1 200 kronor lägre om fem år jämfört med dagens belopp.

I separat ruta reder vi ut den nya dieselskatten, så gott det går ska tilläggas då reglerna är långtifrån glasklara i dagsläget.

Körmässigt är en snåldiesel att föredra framför en snål bensinare. Kraften finns där den behövs, nämligen i mellanregistret och därför går omkörningar som en dans utan att det går ut över förbrukningen. Komfortabelt är det också att tanka sällan.

V50 behöver absolut ingen starkare motor än 1,6D, med 240 Newtonmeter blir körningen både effektiv och avslappnande. Växellådan är grymt exakt, nästan lite för mycket mekanisk känsla för vardagsbruk, men spaken behöver sällan användas. Trots liten motorvolym är gångkulturen och ljudet relativt mjukt, med kommande start/stopp-systemet blir det än bekvämare och helt knatterfritt vid stillastående.

Släpper ut kväveoxider

Partikelfilter har avsevärt förbättrat läget för dieselmotorer, men fortfarande finns nackdelar, till exempel i form av högre kväveoxidutsläpp. Få tillverkare satsar på att specifikt minska detta, istället försöker man göra motorerna allmänt renare, men för att nå Euro 6-normen som träder i kraft 2014 krävs kraftig reduktion av kväveoxider. En bil som redan klarar gränsen är VW Passat Blue TDI, men den säljs inte i Sverige och för att tekniken ska få fotfäste i Sverige innan 2014 krävs någon form av subventionering.

Dieselbil fortsätter att vara dyrt ur ett skattemässigt perspektiv och det kräver oftast långa körsträckor för att löna sig. Skatten blir lägre med de nya reglerna men i gengäld höjs skatten på dieselbränslet.

Diesel som fordonsbränsle har fortfarande långt tid kvar. Intressanta alternativ som syntetdiesel kan förlänga användandet ytterligare medan biodiesel (RME) idag innebär tekniska problem.

Het potatis

Alternativa bränslen som sagt. Etanolen är fortfarande en het potatis men EU har stakat ut framtiden för olika bränslen och där har etanolen inte mycket att hämta. Kontentan av EU-besluten är att Sverige kommer stå ensamt som etanolland, frågan är hur länge det håller, i synnerhet om Saab försvinner.

Kort räckvidd

Nackdelarna med att köra och äga en etanolbil är ofta alltför kort räckvidd och service var tusende mil. Detta gäller även V70 2,0F som vi låter representera spritbränslet. Många klagar på att 2,0 Flexifuelmotorn, som är en Fordsnurra, är för klen och visst är 190 Nm i en bil i V70-klass inte så imponerande. Men kraften räcker till för vardagskörning, det gäller helt enkelt att anpassa sin körning. Gör man det så hålls också förbrukningen nere, men många mil på motorväg gör att tanken töms fort. Då måste nämligen motorn varva upp mot 4 000 varv och då blir det även väldigt surrigt i kupén.

Prisskillnaden mellan E85 och 95-oktanig bensin varierar och därmed också andelen som faktiskt tankar etanol, helt naturligt. Idag är E85 ungefär 2,30 kronor billigare per liter vilket i praktiken gör vår test-V70 25 öre billigare per mil med sprit i tanken. Skillnaden är alltså marginell, men subventioneringen av etanolbilar gör det ändå betydligt billigare att äga en Volvo Flexifuel än motsvarande bensinmodell.

Satsningen på etanolmackar under senare år har gjort E85 till det minst krångliga förnyelsebara bränslet för konsumenten.

Långt ifrån det strul som majoriteten av de gasbilsägare vi mött.

Förnyelsebart och tillverkat av sopor och annan skit är biogas det överlägset bästa bränslet ur miljöhänseende idag. Men tillgången är ett aber. Visst, det finns över 90 ställen att tanka gas och det Satsas friskt på utbyggnad. Problemet är att det inte alltid finns gas när man väl ska till och tanka, själva tankningen tar en stund och att toppfylla är svårt om man inte börjar från tom gastank.

Räckvidden har också varit ett problem, och är det fortfarande på många modeller. Därför är Passat Ecofuel vårt naturliga gasbilsval. Den har nämligen en fullt acceptabel räckvidd både på gas och bensin och naturligtvis riktigt bra med båda. Gastankarna ligger under bagagegolvet och inkräktar inte på utrymmet, de rymmer 22 kilo gas som enligt VW ska räcka 50 mil vid blandad körning. Lägg därtill 31 liter bensin som räcker i ytterligare 45 mil så har du en fullt användbar gasbil.

Kompressor och turbo

Motorn är Volkswagens 1,4-litersmotorn med både kompressor och turbo. I gaspassaten ger den 150 hästar vilket är mer än tillräckligt i denna familjekombi. Vi testar med nya sjuväxlade DSG-lådan som fungerar utmärkt ihop med motorn, men ger aningen högre förbrukning än standardmonterade manuella lådan.

I övrigt är Passat Eco Fuel samma genomtrevliga mellanklassbil som vanligt och det är inte helt underligt att köptrycket är högt på denna bil trots de dåliga tiderna och att bilen kostar 306 000 kronor (kombikaross och DSG).

För tjänstebilisten är gasbil ett gyllene val. Förmånsvärdet är precis som för hybridbilar hela 40 procent och bränsleersättningen per mil är 9,50 kronor per mil. Det kan jämföras med dieselbränsleersättningen som är 6,50.

Biogas kostar i skrivande stund 10,70 kronor vilket ger milpriset 4,71 kronor om man kör på 0,44 kg/mil, vilket man utan större ansträngning kan göra. Det blir fin ekonomi för tjänstebilisten. Den som väljer diesel-Passat får milpriset 6,77 kronor och därmed tjänar man inget.

Nya fordonsskatten – så fungerar de nya reglerna

Miljöbilspremien på 10 000 kronor gäller bilar som tas i bruk före 1 juli. Därefter gäller att miljöklassade bilar är skattefria i fem år.

Nytt är att skattebefrielsen även gäller företagsbilar, till exempel förmånsbilar till anställda.

Fordonsskatten höjs med fem kronor per gram C02 år 2011, men bara den del som överstiger 120 gram koldioxid per kilometer beskattas.

För dieselbilar tillämpas fortfarande en straffaktor, men denna sänks successivt vilket totalt sett ger lägre skatt under de fem år som regelverket sträcker sig.

I dag är straffaktorn 3,15 för dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 och 3,3 för äldre dieselbilar. Denna sänks till 2,55 i första skedet och landar på 2,4 år 2013. Samtidigt höjs skatten på dieselbränslet med totalt 40 öre/liter under samma tidsperiod.

För att ytterligare krångla till det införs ett miljötillägg på 250 kronor för nya dieselbilar och 500 kronor om bilen är registrerad före 1 januari 2008.

El-hybrid

Drivemedel:el/bensin

Exempelbil: Lexus RX400h

Pris:501 500 kr

Förbrukning:0,81 l/mil

CO2:192 g/km

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Inga utsläpp vid stillastående och vid smygkörning. Kan tankas överallt. Snålare än motsvarande bensin-stadsjeep. 40 procent förmånsvärdesrabatt.

Försämrad batterifunktion vid kyla, hybridpaketet väger mycket, batterier är i sig ett miljöproblem när de är slut. Dyr teknik i dagsläget. Specifikt för RX400h; ingen miljöbilssubvention och relativt hög fordonsskatt.

El-hybrid passar bäst för: Dig som vill ha en stor bil, kör mycket i tätort men ändå vill ha god räckvidd.

Snål-bensin

Drivmedel:Bensin

Exempelbil:Toyota iQ

Pris:138 900 kr

Förbrukning:0,43 l/mil

CO2:99 g/km

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Snål enligt tillverkaren. Bra räckvidd för biltypen. Känns som en stor bil men är microliten. Kan tankas överallt. Låg fordonsskatt.

Små bilar är mindre säkra än stora. Inte så snål i praktiken (gäller inte bara iQ utan även många andra små bensinbilar).

Snål bensinbil passar bäst för: Dig som mest kör korta sträckor, exempelvis till och från jobbet och inte använder bilen hela tiden.

Gas-bil

Drivmedel:gas/bensin

Exempelbil:Volkswagen Passat

Pris:286 700 kr

Förbrukning:0,44 kg/mil på gas 0,68 l/mil på bensin

CO2:121/158 g/km (gas/bensin)

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Biogas är bästa bränslet ur miljösynpunkt idag. Även naturgas är något bättre än bensin ur C02-hänseende. Kan köras på bensin vid behov. VW-motorn är stark, snål och tyst och tankarna ger bra räckvidd. Mycket låg bränslekostnad – 4,7 kr/mil idag. Tjänstebilistens dröm; 40 procent rabatt på förmånsvärde och 9,5 kr/mil tillbaka för bränslet.

Begränsat utbud av gastankstationer, begränsad tillgång till gas – emellanåt är gasen slut på macken, krångligare att tanka.

Gasbilen passar bäst för: Dig som bor nära en mack med gasanläggning och har tjänstebil.

Etanolbil

Drivmedel:E85 (etanol/bensin)

Exempelbil:Volvo V70 2,0F

Pris: 265 900 kr

Förbrukning:0,86 l/mil (bensin)

CO2:206 g/km (bensin)

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Förnyelsebart bränsle, lågt faktiskt C02-utsläpp. Etanolmotorer finns även i stora bilar och ger därmed de med platsbehov ett miljöalternativ. Låg fordonsskatt. Relativt svag motor (utan turbo).

Högre förbrukning och ofta kort räckvidd, V70 dock ok. 2,0F-motorn varvar högt i motorvägsfart, ger surrig kupé. Begränsat antal tankställen (särskilt på europasemestern). Kort serviceintervall, ofta 1 000 mil. Högre bensininblandning på vintern. Kallstart kan kräva motorvärmare.

Etanolbil passar bäst för: Dig som använder bilen i vardagen och gillar enkelheten – och tankmacken.

Snål-diesel

Drivmedel:Diesel

Exempelbil:Volvo V50 Drive

Pris:231 900 kr

Förbrukning:0,45 l/mil

CO2:118 g/km

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Riktigt långt mellan tankstoppen. Kan tankas överallt. Bra prestanda i förhållande till förbrukning. Snåldieslar kommer att bli än mer eftertraktade både som ny och begagnad.

Kväveoxidutsläpp (endast fåtal tillverkare har reduceringssystem), förhållandevis hög skatt (särskilt om ej miljöbilsklassad), ofta högt pris.

Snål dieselbil passar bäst för: Dig som kör många mil varje år och kräver bra räckvidd för din bil.

Följ ämnen i artikeln