”Alla märken rasar i USA”

Uppdaterad 2018-07-05 | Publicerad 2009-01-12

Robert Collin chattade direkt från mässan i Detroit med läsarna

Robert Collin säger: Hej. Här är klockan strax 07, det är kolmörkt ute, Detroitfloden ligger frusen 19 våningar nedanför mitt hotellfönster. Men jag är redan på dåligt humör! Hela kvällen i går försökte jag få mina kolleger på webben att ändra den felaktiga uppgiften att S60 ska byggas i Göteborg. Det ska den INTE! Nu vet ni det: Det blir Gent, precis som i dag. (Att mina kolleger inte fattar det för vi försöka leva med...) MEN - som jag avslöjade för tre veckor sedan - det kommer en V60 också, ett år senare, alltså 2011. Den ska byggas på Torslanda. Men nu börjar vi. Har ni några frågor om mässan så ska jag försöka svara.
Moderator säger: Jaha, Robert har gnugggat bort sömnen ur ögonen. Då kör vi här kommer första frågan:
Thomas säger: Hej, hur stor blir S60, motsvarar den gamla S60 när det gäller yttermått och utrymmen. Läggs den prismässigt snäppet under S80
Robert Collin säger: Det blir nästan precis samma mått som i dag, och alltså lite högre och smalare än konceptbilen. Priset lär väl hamna i nivå med dagens S60.
Klämmy säger: Finns det nån skön Corvette på mässan?
Robert Collin säger: Ingen ny. GM satsar klädsamt på snålt och grönt.
Chev-Rolle säger: Tjena R. Vad är det för sportbilar som gäller på mässan i år?
Robert Collin säger: Chrysler visade knceptbilen Dodge Circuit som är elektrisk. (Circuit betyder ungefär elnät). Men det är ont om pengar i kassan och bilen inte alls ny, utan en Lotus Europa och eltekniken kommer troligen från Tesla. Fast det där sa dom inget om. Läckraste sportbilen är kanske VWs koncept, också den kommer från återvinningen. VW visade samma bil i Berlin för ett par år sedan. Nu är den nödtorftigt faceliftad. Men det ser riktigt bra ut.
Sven säger: Robert! Vad är din syn på chip-trim som sänker bränsleförbrukningen och vilka däck är bäst till sommarbilen?
Robert Collin säger: Chiptrim finns bra och dåliga. Det dåliga är att man nästan alltid för negativa följder, som skitigare avgaser. Jag är allmänt tveksam. Kolla vårt däcktest, ligger på nätet.
Bolt säger: Är det några amerikanska nyheter som är intressanta för svensk del?
Robert Collin säger: Nästan allt amerikanskt stannat i USA. GM visade en liten Chevrolet kallad Spark. Jag tyckte den såg misstänkt koreansk ut och fick till slut svaret att den är ersättaren till Deawoo (Chevrolet) Matiz och kommer till Europa nästa år. Men GM-höjdaren jag pratade med verkade inte riktigt medietränad för han sa "Vi ska försöka sälja den i USA, men ingen vet om det går". Buick LaCrosse och Cadillac SRS är spännande för de är väldigt lika kommande Saab 9-5 och 9-4X. En första inblick, kan man säga, om vad som komma skall.
Audi A3 säger: Hej Collin! Vad är den största nyheten från Audi på mässan?
Robert Collin säger: Det fanns inget riktigt stort där. V10-motor i R8 känns ju inte som världens åttonde underverk. En konceptbil i storleken mellan A6 och A8 känns inte heller livsviktigt.
säger: Hej, jag funderar på hur du ställer dig till att finansiera SAAB o Volvo med skattemedel?
Robert Collin säger: Det måste ske, på ett eller annat sätt. Staten vill ju inte gå in som ägare. OK, då får dom garantera stora lån istället, som ska betalas tillbaka när det blir bättre tider. Regeringen har folk här och det verkar som om kontakterna och förhandlingarna flyter på bra. Alla tror på en uppgörelse inom ett par månader, i mars, typ.
säger: Det alla undrar över i Sverige är: Kommer SAAB och Volvo att överleva och ha monteringen kvar i Sverige?
Robert Collin säger: Ingen har ju svaret, men jag tror det. Det är alldeles för stora investeringar i fabrikerna i Göteborg och Trollhättan för att någon ska HA RÅD att lägga ner. Men vi såg hur det gick för Saab, det mesta av utvecklingsarbetet är flyttat utomlands och Trollhättan är inte längre en komplett bilindustri. Det är viktigt att även utvecklingsjobben stannar i Sverige.
Kristina säger: Hej Robert. Gillar dina artiklar. Finns det några kuliga miljöbilar som kan bli aktuella för sverige?
Robert Collin säger: Tack! Jo, allt som har med miljö att göra kommer till Sverige så småningom. Problemet nu är ju att de flesta miljöbilarna här bara är tomt snack!! Tekniken finns inte. De så populära litium-jon-batterierna finns ju bara i labben och i liten skala. Och när tillverkarna pratar om produktion 2010 (som GM med sin Volt) handlar det om pytteliten skala och svinmycket pengar. Men lugn, tekniken kommer, fast lite långsammare. Toyota visar en ny Prius senare i dag, den kommer redan i år och den kommer till Sverige. Och honda har sin nya Insight, också det en hybridbil. Alltid något. Och kinesiska BYD har en hybrid, men hur är den, egentligen? Ingen vet. priset är 160 000 kr, i Kina.
Tobias E säger: Tjena Robert, vilken av de "moderna" muskelbilarna (Camaro/Challenger/Mustang) tror du kommer sälja bäst i USA under det kommande året? Vet du varför Toyota inte tar in Highlander Hybrid i Europa?
Robert Collin säger: Mustang håller nog greppet. (Hydre en Charger här i Detroit i lördags, och körde runt i snögloppet. Det var så där, men det skriver jag om när jag kommer hem). Toyota är extremt noga med att INTE ta in något som de inte tror att de ska tjäna pengar på. OK, Prius var ett undantag, men där handlade det om att bygga image. Det gör man inte med Highlander.
Calle säger: Jag äger idag en S60 '02 och är mycket nöjd med bilen. Den här nya modellen ser ju helt fantastiskt snygg ut, men hur mycket av detaljerna tror du kommer "skalas bort" innan bilen går i produktion?
Robert Collin säger: Allt som är inne i bilen åker ut, tyvärr. Men utvändigt blir bilen sig lik. Lite högre, lite bättre takhöjd bak och lite smalare, men du kommer att känna igen den!
jochen säger: Efter ha tittat på en film som visade nya Buick LaCrosse där inte ens instrumentpanelen sitter fast blir man ju lite skeptiskt till nya Saab 9-5 som ska dela många delar med den bilen eller är det obefogat?
Robert Collin säger: Du, den bilen var inte bra hopsatt! Och tunn! Men lugn, byggkvaliteten i nya Saaben hamnar på en helt annan nivå. (tänk på att jänkebilarna är så ruggigt billiga här i USA, då blir det inte bättre än så här, och folk begär inte mer)
säger: Hej Robert! Vad tror du Volvo S60 kommer göra för Volvos framtid?
Robert Collin säger: Jag frågade Stephen Odell i går, "är det bilen som ska rädda Volvo". Han sa: S60 är en viktig pusselbit. Och så är det nog, men nuvarande S60 var Volvos bästsäljare i många år (före XC90) och så kommer det en V60, som nog tar kunder från både V70 och i säkert från andra märken. Så den blir viktig.
Sven säger: Är det verkligen så i USA att man kan köpa en ny bil och få en till på köpet? Det har jag hör gäller just nu...
Robert Collin säger: Nej, det har jag inte hört. Men rabatterna är grymma. Och Hyundai lovar att du får lämna tillbaka nya bilen om du blir av med jobbet. Ett nytt sett att se på ordet jobbgaranti.
säger: vet du något om hondas kommande modeller? bortsätt från hybriden.
Robert Collin säger: Inte ett dugg nytt för Sverige.
Jörgen säger: Ratar man diesel i USA? Det borde ju duga i kristider.
Robert Collin säger: Jag såg för första gången någonsin en TV-reklam i går kväll för diesel. Det var BMW som pratade om långa körsträckor. Men det går trögt, diesel finns bara i pickuperna, i några få pickisar. Men det kommer nog, Även Mercedes driver på hårt.
säger: Förstår inte varför GM är så stolta över nya elcaddy, på minner om ford KA, eller ser den bättre ut i verkligheten ?
Robert Collin säger: Du, det vet jag inte.
Kevin säger: Kommer V70 bli som nya S60 sen då eller?
Robert Collin säger: Alltså, V70 blir kvar som den stora bilen. V60 blir mer som V50, rundare och med sned baklucka. Betydligt rymligare än V50 men inget för stora kylskåp.
Sorcen säger: Hej Robert! Kan inte förstå hur du kan bedömma XC60 med 4/5!! När Volvo är i det läget som det är. Hur många tyska journalister hadde gjort så mot Audi lr BMW om deras framtid var hotad ?? Solidaritet!! Ett ord du borde slå upp.
Robert Collin säger: XC60 vann vårt test över tyskarna. Det är en grymt fin bil, utan svagheter. Men priset är högt och bränsleförbrukningen inte tillräckligt låg för en 5-plussare. Snart kommer snålare versioner, då får vi se.
Alan Greenspan säger: Hur är stämningen, jämfört med tidigare år?
Robert Collin säger: Alan, du skulle vara här och se vad du ställt till med med din fria marknadsekonomi. Ingen ser glad ut, alla undrar om de har jobbet och lönen kvar nästa månad. Nej allan, det här gjorde du inte bra.
Kevin säger: Kommer då V70 också blir som S60 fast i kombi?
Robert Collin säger: Alltså: V70 är V70. Stor och boxig och med massor av plats. V60 blir smäckrare och lite mer som Audi och BMW och Mercedes. Lite tjusigare. Som A5, BMW 3 och C-klass, alltså
stefan andersson säger: Vad tror du om chansen att GM säljer Volvo.
Robert Collin säger: Alltså GM säljer nog inte Volvo, men jag tror inte att Ford gör det heller. Men nu måste det låta så, för att inte störa förhandlingarna med kongressen. Det finns ju ingen som vill köpa Volvo, och inte Saab heller.
P-O säger: Tjena. Europeiska bilar är ju inte lika törstiga som de Amerikanska. Går de fortfarande att sälja i USA eller är det kört där också?
Robert Collin säger: Alla rasar här i USA, precis som alla rasar i Sverige. Men de stora pickisrna rasade värst, när beninen var som dyrast i somras. Nu när bensinpriset sjunkit till hälften ska alla ha en pickis - igen!
Lillan säger: Amerikanska bilar är alltid så vulgära. Finns det inget litet, rött och sött?
Robert Collin säger: Det ligger liksom inte för jänkarna. De bygger småbilar som liknar de europeiska, med de bir alltid lite blaffiga, ser billiga ut, vilket de är också. Nu snackar Ford om att introdicera Fiesta i USA. Men det blir en egen version, som blir - billigare och vulgärare och inte lika bra. Men just - mycket billigare. You get what you pay for!
Moderator säger: Tack alla för frågorna, tack Robert för svaren. Nu ska Robert äta frukost och vi andra tvingas jobba. Chattet kommer ut på nätet ino kort. See ya!
Robert Collin säger: Ja men tack. Kul frågor. Nu ska jag äta lite fukost och sen ner till mässan. Det blir mer från Detroit i tidningen i morgon. Vi hörs.