Allt från Los Angeles

Uppdaterad 2014-11-21 | Publicerad 2014-11-20

Bildspecial från mässan på USA:s västkust

På bilmässan i Los Angeles skuggas de amerikanska jättarna av europeiska konkurrenter.

Lyx och hästkrafter står i fokus – men även hos några ttillverkare en tvärsäker framtidsvision för miljöbilar.

Vi må vara i Los Angeles i USA, men här kretsar nästan allt kring de utländska tillverkarna. Audi, BMW, Toyota, Volkswagen och Volvo briljerar när Ford och Chevrolet hamnar i skymundan.

Efter att gått på sparlåga i många år har äntligen den amerikanska bilindustrin återhämtat sig och många biltillverkare rapporterar om rekordhöga försäljningssiffror. Audi har de senaste åren gått spikrakt uppåt och firar med en specialversion av Audi R8 som blir den starkaste och snabbaste Audin någonsin. Snabba blir också BMWs vässade X5- och X6-modeller som debuterar i M-skrud med hela 575 hästkrafter.

Och nu vill även Volvo få försäljningen att öka och lanserar både så viktiga XC90 och V60 Cross Country.

De inhemska giganterna Chevrolet och Ford finns naturligtvis representerade, men utbudet är tämligen blekt. Ford premiärvisar en ny generation av storsäljande suven Explorer och vässade Shelby GT350.

Blickfångare från Mazda

Mest folk drog däremot förvånande nog Mazda som spänner musklerna rejält. Förutom uppdaterade versioner av både 6 och CX-5 är det världspremiär för märkets lilla suv CX-3. Den väntas slå stort både i USA och på den europeiska marknaden. 4,3 meter lång med antingen en 2,0-liters bensinmotor eller en 1,5-liters dieselmotor under huven. Framhjulsdrift som standard, fyrhjulsdrift som tillval. Och en riktigt snygg kaross.

Elbilar ute – nu visas nästa teknik

Något förvånande ställer inte Tesla ut på Los Angeles Auto Show – trots att huvudkontoret och fabriken ligger bara några timmars bilresa norrut. Och faktum är att antalet elbilar är försvinnande få på mässan. I stället ligger fokus på nästa generations utsläppsfria bilar – nämligen de vätgasdrivna bränslecellsbilarna. Toyota visar upp sin produktionsfärdiga Mirai med prislapp och allt. Samtidigt visar både Audi och Volkswagen upp mer eller mindre produktionsfärdiga konceptbilar. Motoristas utsände Erik Gustafsson har som en av de första journalisterna i världen provkört bilarna.