Paris och ros

Uppdaterad 2012-11-07 | Publicerad 2012-10-26

Mondial de l’Automobile är världens mest besökta bilsalong.

Runt 1,2 miljoner besökare reste till Paris första veckan i oktober för att titta på bilar.

Aftonbladet Bils Johannes Collin var en av dem.

Årets Mondial de l’Automobile är en av de snyggaste mässor jag varit på – och då menar jag bilarna. Det är snygga linjer, mycket känsla i formerna och lite tjafs. Massor av knasiga konceptbilar, självklart, men många riktiga bilar också – lovande för framtiden. 2013 blir ett bra bilår!

Åtminstone när det gäller spännande nyheter. Försäljningen däremot ser inte lika lovande ut, alla experter tror på en rejäl nergång.

För bara några år sedan svämmade världens bilsalonger över av miljövänliga konceptbilar. I dag är det så naturligt med miljötänk att ingen behöver slå på stora trumman, var och varannan personbil på årets mässa drar mindre bränsle än någon trodde var möjligt för tio år sedan. Nya Golf Bluemotion till exempel klarar sig på 0,32 liter per mil. Men det finns också några supersnåla konceptbilar, till exempel Citroëns stora lyxvagn Numéro 9, som bara ska dra 0,17 liter per mil. För några år sedan hade vi skrattat gott åt den siffran, i dag tas den mer på allvar.

Med mindre fokus på miljön är en av de läckraste nyheterna en exklusivitet som få någonsin kommer att se i verkligheten, McLaren P1, arvtagare till ikonen F1. Bilen visades strax före stängningsdags första pressdagen, och sällan har så många journalister stannat kvar på en bilsalong till allra sista stund. Den blodiga entrecôten och rödvinet fick vänta en stund till. Och det var bilen värd!

– Jag har rest hit nästan enkom för att se P1, säger en bilintresserad journalist från franska landsortstidningen Le Midi. Visst finns det många andra fina bilar här i dag, och mitt uppdrag är ju främst att se vad de franska tillverkarna har på gång. Men allting bleknar i jämförelse med P1! Trist att det är engelsmännen och inte vi själva som byggt bilen.

Även Volvos monter var välbesökt mest hela tiden. Dels berodde det så klart på nya V40 Cross Country och men kanske också på att Volvo serverade mässans bästa kaffe, från Da Matteo kafé i Göteborg. Smart drag!

Följ ämnen i artikeln