men akta så det inte slutar med en smäll

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-25

På film brukar bilar explodera. Särskilt om det är en amerikansk actionfilm.

Med etanol i tanken ökar risken för att det händer även i verkligheten.

Ett välriktat skott i tanken, en krock under en biljakt, en glappande elkabel som bildar gnistor i motorrummet eller bara en slarvigt slängd cigarrettfimp.

På film smäller det.

I verkligheten inte – om det är bensin i tanken.

Bensin i ett slutet kärl, som bensintanken, exploderar inte. Det finns inte tillräckligt med syre för att få igång en explosion.

Det kan brinna lite i röret, men det är bara bensingaserna som brinner. Den flytande bensinen i tanken varken brinner eller exploderar.

Sprit brinner lättare

Men risken för exploderande bilar ökar markant om vi börjar tanka med etanol. Spriten brinner lättare och branden blir snabbt explosionsartad.

Varken Vägverket, rege-ringen eller kommunerna har funderat på explosionsrisken när de i sin miljöiver beslutat sig för att ge etanolbilarna stora skattelättnader.

De har varit så förblindade av att visa handlingskraft i växthusfrågan att de glömt bort elementära säkerhetsfrågor.

Vad händer om en etanolbil krockar i Södra länken i rusningstrafik? Man vill inte tänka på katastrofen i Mont Blanc-tunneln, men riskerna för en allvarlig olycka ligger nära.

Tänk på bilfärjor

Och vad händer på en fullastad bilfärja om en etanolbil exploderar? al-Qaida skulle sannolikt inte kunna åstadkomma större förödelse.

Ford, Saab och Volvo har försökt minimera riskerna för att statisk elektricitet ska orsaka en explosion i deras etanolbilar. Men en prasslande syntetjacka i torr luft och minusgrader kan räcka för att bilda den lilla gnista som tänder eld på bilen.

Vem tar ansvaret då?

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln