Kör med rent samvete

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-22

Vi kör 15 miljöbilar – i alla prisklasser

Det räckte med en liten statlig rabatt på 10 000 kronor för att ställa invanda köpmönster på ända.

Ingen kunde tro det, inte ens regeringen som drog igång det hela.

Men nu betalas det ut tiotusenlappar åt höger och vänster i en strid ström.

Först fanns det bara Ford Focus Flexifuel. Sen kom Saab Biopower. Sen rabatten. Och sen slutade alla andra tillverkare att sälja bilar. Alla svenskar skulle ju köpa ”miljöbil”.

Tillverkare som aldrig trott på etanol tvingades tänka om och i höstas exploderade miljöbilsmarknaden.

I dag kan du köpa miljöklassade bilar med prislapp från 90 000 kronor till över miljonen. Från den billigaste Hyundai till den lyxigaste Lexus.

Där finns bilar som är så små och lätta att de klarar den magiska 120-grams CO2-gränsen med konventionell bensinmotor, där finns bilar i Golfklassen som kvalar in precis på gränsen med snåla dieselmotorer, där finns hybrider och gasbilar.

Och miljötänkandet tvingar fram nya tekniska lösningar som gör bilarna snålare.

Olika tankar om gas

Och när Volvo precis lagt ner tillverkningen av sin gasdrivna V70 kommer tyskarna starkt med samma bränsle. VW tror mycket på sin Passat som kommer i höst, med räckvidd på 60 mil.

Ett problem, för Volvo och andra tillverkare, är den vildvuxna floran av miljöbils-definitioner.

Staten har en, olika kommuner har sina egna, Stockholm sin (som bara ger tullfrihet åt etanol- gas- och hybridbilar, men inte åt bensin- och dieselbilar - hur snåla de än är) och nu toppar Vägverket med ett förslag om hur de miljöbilar som staten ska köpa in ska vara definierade. De ska förutom miljötänket också vara krocksäkra och ha antisladdsystem.

Stackars biltillverkare! Hur de än vänder sig och försöker göra rätt har de rumpan bak.

Vi har i det här numret testat nio miljöklassade bilar och provkört ytterligare fem.

Det är bilar i alla prisklasser - och med alla drivmedel – som vi ställt mot varandra.

Etanol rätt i stan – diesel på landet

Etanol är rätt för den som vill vara streetsmart i Stockholm, du kör gratis genom tullarna, parkerar gratis där du bor och kan tanka etanol eller bensin, ta der som är billigast för stunden.

För den som bor på landet och kör lite längre är diesel bästa bränslet. Det är snålt och motorerna är ofta bättre än motsvarande bensin/etanolmotorer.

Gas är för entusiasterna. Mackarna är få och räckvidden kort.

Och hybriderna slutligen, är också entusiastbilar med stora prislappar (tekniken är dyr) men små bagagerum (batterierna tar plats).

Följ ämnen i artikeln