Fyll bilen med sprit

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-25

Tjäna tusenlappar på att köra med etanol

Full tank Så här ska man inte tanka etanolbilen. Nej, den kräver starkare varor. Det ska vara flexifuelbränslet E85 som innehåller 85 procent etanol och 15 procent bensin.

Först kom Ford. Sedan Saab.

Nu tar Volvo upp kampen om etanolbilsköparna – och det finns tusenlappar att spara för den som väljer att åka sprit-Volvo.

Ford har framgångsrikt sålt sin etanoldrivna Focus i Sverige i flera år.

När även nya Focus – i grunden samma bil som Volvos små modeller – fick en motor anpassad för etanol var vägen öppen för Volvo.

Det var bara att lyfta in Fords etanolmotor i nya S40 och V50, och det är just vad Volvo gjort.

Fyndpriser

Försäljningsstarten blir strax före jul och priserna är rena fyndet för den som kan utnyttja statens skattefördelar och kommunernas bonusar i form av gratis parkering och gratis gräddfil genom biltullarna.

Volvo Flexifuel, som modellen kallas, kostar 4 000 kronor mer än motsvarande Volvo med samma 1,8-liters 125-hästarsmotor avsedd för bensin. Men Flexifuelbilen har motorvärmare som standard, den kostar 4 300 kronor att montera för en bensinbilsköpare.

Flexifuelbränslet E85 innehåller 85 procent etanol och 15 procent bensin.

Mindre skatt

Eftersom etanol inte innehåller lika mycket energi som bensin ökar bränsleförbrukningen med runt 40 procent, men eftersom etanol inte belastas med någon bränsleskatt blir priset per mil ändå lägre.

Runt 7,45 kronor milen jämfört med 8,55 kronor milen för en bensinbil.

Volvo räknar med att var fjärde S40 och V50 som säljs i Sverige kommer att vara en etanolbil.

Går på bensin också

Regeringen har lovat att subventionerna ska gälla åtminstone till år 2008.

Tar subventionerna slut sedan (risken är inte obetydlig) fungerar etanolbilen precis lika bra om den tankas med bensin.

En källa på Volvo säger till Aftonbladet att man inte är odelat förtjust i den svenska regeringens inställning till etanol.

–Det hade varit bättre att blanda in tio procent etanol i all bensin, då hade man nått samma miljöfördelar med betydligt mindre krångel och mindre risker.

Peter Ewerstrand, projektledare för S40 och V50, säger dock att flexifuelbilarna betyder ökad försäljning och marknadsandelar för Volvo.

”Efterfrågan”

– Vi kunde göra anpassningen relativt lätt och det finns ju en efterfrågan för den här typen av bilar.

Som bil skiljer sig inte Etanolvolvon från motsvarande Volvo med bensinmotor.

Den som bor i en större stad tjänar på de kommunala bonusprogrammen för miljöklassade bilar, den som har bilen som tjänstebil tjänar ännu mer och den som bor på landet kan ju tanka med bensin om den lokala macken inte har etanol – och glädjas åt förmånen att susa rätt genom Stockholms biltullar utan att betala för sig.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln