Heta etanolbilar – iskalla begköp

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-21

Experten varnar: Dyr service får andrahandsvärdet att rasa

Allt fler svenskar köper etanolbil.

Det kan stå dem dyrt.

Andrahandsvärdet på bilarna kan rasa dramatiskt, varnar en expert.

Bakom larmet står Ronny Svensson på bilkonsultföretaget Ynnor. Han förutspår en sjuttioprocentig värdeminskning på etanolbilar redan om några år.

– De är dyrare att köpa, dyrare att köra, dyrare att serva och dyrare att reparera, säger Ronny Svensson.

Minskat intresse

Allt det här, menar han, gör att intresset för bilarna minskar. Därmed kommer andrahandsvärdet att falla mycket kraftigare än för bensin- och dieselmodeller.

– Det är egentligen bara i Stockholm som det, åtminstone just nu, är lönsamt att köpa en etanolbil då man slipper trängselskatt. Övriga förmåner väger inte upp de ökade kostnaderna, säger Ronny Svensson.

Motorbranschens riksförbund, som ger ut begagnatprislistan Autoda, håller inte med.

– Det finns inga tecken som tyder på minskat intresse för etanolbilar, säger förbundets vd Per Johansson.

– Tvärtom hinner inte bilarna in i saluhallarna innan de är ute i trafik igen.

– Särskilt stor är efterfrågan på Ford Focus med etanoldrift.

På rimlig nivå

Terje Eklund, teknisk chef på Motormännens riksförbund, tycker också att etanolbilslarmet är överdrivet:

– Så länge priset på etanol ligger på en rimlig nivå och skattelättnaderna inte försvinner kommer de här bilarna att vara fortsatt intressanta för köparna.

Hitta bästa bilen för dig

Bytbil - Sveriges största motorsajt - Hitta ny eller begagnad bil

Blocket - köp och sälj - fynda bilar på nätet

Följ ämnen i artikeln