Sprit - Volvos framtid?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-27

Prognos: Etanol i var fjärde såld V50

PROVKÖRT. Motorn fanns redan inom Fordfamiljen.

Och regeringen subventionerar med skattelättnader.

Då var det inget svårt val för Volvo att ta beslutet att börja tillverka en etanolbil.

Om tio år kommer vi att minnas år 2005 som etanolens gyllene tid. Det var då Göran Perssons flirt med Miljöpartiet för att behålla makten en mandatperiod till öppnade alla kranar och lät alkoholen flöda.

Den som väljer en etanolbil premieras med lägre fordonsskatt, lägre förmånsvärde om det är en tjänstebil, fri parkering i vissa kommuner, fri boendeparkering i andra och fritt fram genom Stockholms biltullar. Dessutom är det ingen bränsleskatt på etanolen.

Ford har framgångsrikt sålt sin etanoldrivna Focus i Sverige i flera år.

När även nya Focus, som ju i grunden är samma bil som Volvos små modeller, fick en motor anpassad för etanol var vägen öppen för Volvo. Det var bara att lyfta över Fordmotorn till Volvon.

Rena fyndpriserna

Försäljningsstart strax före jul och priserna är rena fyndet för den som kan utnyttja alla skattefördelar.

Volvo Flexifuel, som modellen kallas, kostar 4 000 kronor mer än motsvarande Volvo avsedd för bensin. Men Flexifuelbilen har motorvärmare som standard, den kostar 4 300 kronor att montera för en bensinbilsköpare.

Flexifuelbränslet E85 innehåller 85 procent etanol och 15 procent bensin. Eftersom etanol inte innehåller lika mycket energi som bensin ökar bränsleförbrukningen med runt 40 procent, men eftersom etanol inte belastas med någon bränsleskatt blir priset per mil ändå lägre. Runt 7,45 kronor milen jämfört med 8,55 kronor milen för en bensinbil.

Som bil skiljer sig inte etanolvolvon från motsvarande Volvo med bensinmotor. Det är samma fina köregenskaper, samma kvalitetskänsla och även motorns prestanda liknar dem i bensinbilarna.

Volvo V50 1,8 Flexifuel

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln