22 APR 2022 AFTONBLADET TV NYHETER

Vi blir schamaner på Venedigbiennalen

 Vi rapporterar direkt från Venedigbiennalen!
Närmare bestämt en liten park strax utanför huvudutställningen ”The milk of dreams”.
Och vi har gäster. Sinziana Ravini och Fredrik Svensk från konsttidskriften Paletten hjälper oss att förstå vad denna märkliga tillställning egentligen handlar om.
”Survival of the fittest”, tycker Sinziana.
Men det är mycket annat i görningen också.
Projektet att bryta den europeiska, manliga dominansen i konstvärlden fortsätter och kanske har biennalen lyckats för första gången. Den är i alla fall mer konsekvent än någonsin. Mellan 70-80 procent av konstnärerna är kvinnor och många är ickebinära. Konsten har hämtats från stora delar av världen.
Men dessutom från det undermedvetna.
Någon sorts längtan efter andlighet och förtrollning har förvandlat årets biennal till en surrealistisk tillställning. Det är som en biennal kurerad av slöjdföreningen tillsammans med Peter Pan och en viktoriansk opiumätare.
Det är alldeles för lite robotar och politisk dokumentärkonst.
Clemens får gå helt in i Schamanrollen för att kunna hantera det.
En teori vi testar är att hela den här andliga vågen startade med att Hilma af Klint återupptäcktes.
En annan teori vi har är att postmodernismen är tillbaka.
Dessutom spelar vi lite Biennalbingo.
Kategorierna ”Looked better on instagram” och ”Definitely for sale at Art Basel” ger poäng.
Med: Ulrika Stahre, Clemens Poellinger, Sinziana Ravini och Fredrik Svensk
Producent: Martin Aagård

7 APR 2022 AFTONBLADET TV NYHETER

Hälften av all konst är falsk

 Japp, det stämmer.
Drygt hälften av all konst som säljs på den internationella marknaden är förfalskningar.
Det är en uppskattning som görs i en ny bok av konstpolisen Peter Lloyd.
Vilka är då dessa förfalskare?
Vi fördjupar oss i Han van Meegeren som sålde förfalskningar till Göring och Wolfgang Beltracci som var bättre på att göra Max Ernst än Max Ernst själv och så ger vi lite konkreta tips på hur man tillverkar fejkat rysk 1800-talsmåleri.
Dessutom ställer vi oss frågan om Fotografiska i Stockholm visar äkta eller falsk konst? Fotografierna skrivs ut på en printer i källaren och ägarna bryr sig inte riktigt om vilket som är vilket.
Nu har ägarna öppnat en ny ”location” i Stockholm – Paradox museum. Men vad är det ens? En sorts lekpark med konsttema?
Vi recenserar utställningen med Björn Lövin på Moderna museet – en pionjär som idag är helt bortglömd, om man inte råkar snubbla över hans Leninmonument på Skeppsholmen. Ja, det är Isabella Lövins pappa, förresten.
Men inte ens den utställningen är ”äkta”. Alla Lövins installationer är borta sedan länge. Det som visas är rekonstruktioner.
Ett avsnitt om sant och falskt i konsten som vi avrundar med att berätta om en amatörkonstnär på Instagram som lyckades på riktigt.

Med Ulrika Stahre och Clemens Poellinger, konstredaktörer på Aftonbladet och Svenska Dagbladet
Producent: Martin Aagård
Guardian rapporterar entusiastiskt om en konstrobot – en robot som mödosamt (det tar cirka fem timmar) kan måla en representation av något robotögonen tittar på.
Den ska visas upp på Venedigbiennalen, på inparadadiso gallery, där den ska måla inför publik.
https://www.theguardian.com/technology/2022/apr/04/mind-blowing-ai-da-becomes-first-robot-to-paint-like-an-artist?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&fbclid=IwAR2tNtE9YIqC7AUchQodZMzKn4r95gPdNms8prxhoyZqXQEvq2oNY3LVrlM
https://news.artnet.com/art-world/ai-da-robot-venice-biennale-2092643
Den har tagit oändligt lång tid att skapa och kostat hur mycket som helst.
Robotens förebilder är tydligen Yoko Ono, Doris Salcedo, Michelangelo och Kandinsky.
Robotens skapare menar att det finns en etisk fråga i projektet: ”nu när robotar kan göra konst – vill vi verkligen att de ska göra det?”
För att robotar ska kunna göra konst på helt egen hand måste de ju ha sin egen konstkritik.
Den intressanta frågan är ju om robotar någonsin kan skriva konstkritik?

28 FEB 2022 AFTONBLADET TV NYHETER

Får man tycka vad man vill om konst?

 Är det bra att man får tycka vad man vill om konst?
Det är inte helt självklart.
I det här avsnittet gästas podden av Fredrik Svensk. Han är kritiker och konstteoretiker och har skrivit mycket om vad han kallar konstens ”vithet”.
Vad händer när modern konst möter människor som helt enkelt vill veta vad den föreställer? Eller som tycker att konsten ska ha en moral? "Primitiva människor" som inte kan eller vill tolka konsten fritt hursomhelst.
Alltsedan kulturpolitiken skapades på 30-talet så har konstens publik delats in i ”civiliserade” och ”ociviliserade” betraktare. I ”vita” och ”ickevita”. En fullvärdig medborgare ska ha åsikter inte bara om politik utan även om estetik.
Det blir en djuplodande diskussion där vi pratar om grälet kring Vita havet på Konstfack, skällsordet ”identitetspolitik” och hur Fredrik inledde sin undersökning när han insåg att han själv i grund och botten vantrivdes i konstrummet.
Clemens Poellinger har flytt det svenska konstrummet helt och hållet. Han sitter på en kyrkogård i Nice och rapporterar från de där små europeiska museerna över berömda konstnärer som ärligt talat inte alltid är jättespännande.
Men i Nice finns i alla fall en postmodernistisk borg.
Och det är kul.
Med
Ulrika Stahre – konstredaktör Aftonbladet
Clemens Poellinger – konstredaktör Svenska Dagbladet
Fredrik Svensk – konstkritiker i Aftonbladet och Art Forum. Ansvarig utgivare och chefredaktör för Paletten. Lärare i konstteori vid HDK-Valand, Göteborgs universitet. 
Producent
Martin Aagård
Texter som diskuteras i podden: 
Vithetens konstkritiska organinisationsprincip, del 1. 
https://paletten.net/artiklar/vithetens-konstkritiska-organisationsprincip-del-1
Kritik av den urbana konsten (Vithetens konstkritiska organinisationsprincip, del 2). 
http://www.tidskriftenordobild.se/ordoblogg/category/kritik-av-den-urbana-konsten

<

1

...

5

6

7

...

41

>