Hockeyfeber

Publicerad 2011-08-18

Stort tryck på säsongskort hos AIK och Djurgården: ”Ett väldigt drag”

PUBLIKFEST I HÖST? Djurgården har sålt 20 procent fler fasta biljetter och AIK 40 procent inför kommande elitseriesäsong.

Mindre än en månad till elitseriepremiären – och Stockholmsklubbarna har ökat sin försäljning av säsongskort rejält.

Djurgården har sålt 20 procent fler fasta biljetter och AIK 40 procent.

– Det är ett väldigt stort drag kring hockeyn, säger AIK:s ordförande Peter Mellqvist.

Följ ämnen

AIK ökar mest procentuellt, men det är fortfarande Djurgården som säljer klart flest säsongskort av de två stockholmsklubbarna. Vid den här tidpunkten förra året hade Djurgården 3 500 platser abonnerade för hela säsongen. Motsvarande siffra i år är 4 200. Det betyder att mer än hälften av platserna på Hovet redan är uppbokade.

– Det ser väldigt, väldigt bra ut och det känns som att hockeyn fortfarande är på väg uppåt i stan, säger Djurgårdens pressansvarige Jimmy Petersson.

AIK var nykomlingar förra säsongen och försäljningen låg vid den här tidpunkten på runt 600 årsabonnemang. Nu har AIK en 40-procentig ökning till drygt 800 säsongskort och räknar med att nå 1000-vallen till premiären.

”Har bra marknadsföring”

Klubbens ordförande Peter Mellqvist ser två faktorer till att AIK är på väg att nära fördubbla sin försäljning av säsongsbiljetter.

– Laget marknadsförde sig på ett bra sätt förra säsongen, det betyder hemskt mycket. Vi klarade oss inte bara kvar utan gick till slutspel där vi slog ut de svenska mästarna. Sedan har hela klubben blivit mer elitseriemässiga i vårt sätt att jobba. Med bra marknadsföring kommer också folk till matcherna, säger Mellqvist.

Luleå & Frölunda har ökat

En annan stad där det är drag kring ishockeyn är hos nykomlingen Växjö Lakers.

Nya Vida Arena, med plats för 5 000 åskådare, står klar till premiären. Redan nu har klubben sålt runt 3 500 säsongskort.

– Och det blir säkert några hundra till före premiären. Mycket talar för att arenan kommer att vara slutsåld i väldigt många matcher, säger klubbens marknadschef Jan-Olof Swanteson.

Även Frölunda och Luleå har ökat sin försäljning med 25 respektive 33 procent.

Följ ämnen i artikeln