Så här hett är ditt favoritlag

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-09

Hockeyfeber i Luleå och Stockholm – men dåliga tider i resten av landet

Lågkonjunktur och kärvare tider.

En majoritet av elitserieklubbarna märker en nedgång i antalet sålda säsongskort.

– Den allmänna konjunkturen känns helt klart av, säger Mikael Berglund, marknadschef i Timrå IK.

DRAR FOLK  Luleås Jonathan Hedström är en av spelarna som bidrar till stadens hockeyfeber.

Fortfarande återstår två veckor till elitserien drar igång, och flera av klubbarna räknar med att ta igen en del av tappet under den tiden.

Men allt talar för att den totala försäljningen av säsongskort kommer att backa något till kommande säsong.

Frölunda har i dagsläget sålt nästan 1 500 färre säsongsabonnemang, jämfört med förra säsongen.

Räknar inte med ökning

– Framför allt på företagssidan har vi märkt av att det är lågkonjunktur. Men vid den här tiden i fjol hade vi ungefär samma siffror, så jag tror att vi ska komma i närheten av förra säsongens siffror, säger Frölundas press- och informationschef Peter Gyllander.

I tio av de tolv klubbarna räknar man inte med att öka försäljningen av säsongskort.

Undantagen är Djurgården och Luleå. I de två klubbarna har man redan med bred marginal slagit förra säsongens siffror.

– Vi märker ett stigande intresse i huvudstaden och siktar på att sälja 3 000 biljetter innan serien drar i gång. För att vara Djurgården är det en väldigt bra siffra, säger Jan Ednertz, publikansvarig hos Djurgården.

Positiva tongångar

Även i Luleå, som överraskade stort förra säsongen, är det positiva tongångar:

– Vi har lite hockeyfeber här. Det är ett klart mycket större tryck efter biljetter och det är vi otroligt glada för, säger klubbdirektör Peter Jidström.

Trots att publikfavoriterna Linus Omark och Johan Harju är borta räknar Luleå med öka antalet säsongskort med 25 procent.

– Vi har ett intressant lag med nya profiler som ”Jonte” Hedström, Johan Fransson och tvillingarna Abbott. Många tycker det ser spännande ut.

Grundlig renovering

En annan förklaring till den ökade försäljningen är att Coop Arena har genomgått en grundlig renovering under sommaren.

– Den har förvandlats från en ishall till en arena, klart att det påverkar positivt, säger Jidström.

Följ ämnen i artikeln