Siffran som avslöjar AIK

Uppdaterad 2017-04-21 | Publicerad 2012-03-19

Titta – här räknar de redan med SM-guld: Har inte visat den utåt

Guldkuppen Tröjan som fansen kan köpa har siffran 7, som symboliserar antalet SM-guld klubben tagit. Men nu har Gnaget redan låtit trycka upp en variant med nummer 8 också.

AIK till semifinal.

Och SM-guldtröjan är redan tillverkad och tryckt.

En kaxig AIK-hälsning till de övriga lagen i slutspelet.

– Ett sätt för oss i laget att visa vad vi vill med säsongen, säger målvakten Viktor Fasth.

AIKs guldhopp 2012 lever fortfarande.

På ett nästan otäckt kliniskt sätt avfärdade man Luleå i kvartsfinalen, 4–1 i matcher.

Nu väntar troligtvis Skellefteå i semifinalen.

Efter segern i Luleå i går var det ett lugn, med en skvätt ro och fredagsmys, i AIK:s omklädningsrum.

Ingen firade.

Maten, korvstroganoff, förtärdes i en snödriva vid träningshallen i Luleå.

”Siktat på guld”

Men bakom den lugna fasaden finns något större, något som planerades redan i somras – guldplaner.

– Vi har hela tiden siktat på guld och jag tycker vi blir bättre och bättre för varje match som går, säger lagkaptenen Dick Tärnström.

Tärnström och AIK:s guldplaner startade redan i somras. När laget hade teambuilding tog man fram en specialtillverkad tröja – en där ett åttonde SM-guld är inskrivet och inplanerat. Istället för souvenir-tröjan med en stor 7:a, det just nu korrekta numret för antal AIK-guld, så har Tärnström och Fasth och de andra i laget varsin tröja med en 8:a på.

AIK-kaxigt och en bra målbild vad spelarna vill med säsongen.

– Vi har mest haft den där tröjan för att visa för gruppen vad vi vill med säsongen. Vi har inte visat den så mycket utåt och jag har min tröja i garderoben, säger Viktor Fasth, stor hjälte i går när han höll nollan i Coop Arena.

”Kriga för varandra”

Ingen av AIK-arna är alltför öppna om den hemliga guldtröjan. Man använder inom gruppen, men vill inte skylta med den.

– Alla var med på att ta fram tröjan och den symboliserar väl att vi ska kriga för varandra, säger Fasth.

Givetvis är Gunnar Persson och Roger Melin ledare för tröjkuppen och det fejkade SM-guldet. De båda älskar att ta fram annorlunda grepp för att spelarna ska växa samman, ha roligt och för att skapa tydliga målbilder.

För två år sedan, när AIK gick upp till elitserien, tillverkade laget en tidning med en framgångsrubrik för varje seger.

Nu ska en SM-guldtröja ta laget till final och mästerskapet.

Följ ämnen i artikeln