Sanningen bakom hatade produkten

Publicerad 2016-01-19

Utskälld av Sjögran – nu avslöjas sanningen

Den skapade en hatstorm i sociala medier och sågades av Therese Sjögran.

Men ”Ladyball” kommer aldrig komma ut på marknaden.

Nu avslöjar gaeliska fotbollsförbundet att allt var ett PR-trick.

Lanseringen väckte raseri och ”Ladyball” trendade snabbt i sociala medier efter den omfattande lanseringen i den irländska pressen i mitten av januari. I Sverige kritiserade landslagslegendaren Therese Sjögran produkten i Expressen.

– Det här är första gången jag hör talas om det, men det låter ju så där. Ganska absurt. Ingenting som damfotbollen behöver direkt, vi har kommit längre än så så det är inte särskilt rätt i tiden, sa Sjögran.

Matvarukedja bakom bluffen

Men omgående höjdes också frågetecken kring om kampanjen verkligen var äkta. Nu visar sig också tvivlarna få rätt.

En stor matvarukedja står, tillsammans med det gaeliska fotbollsförbundet, bakom kampanjen. Enligt upphovsmännen var tanken, förutom att väcka uppmärksamhet för den kvinnliga gaeliska fotbollsligan, att uppmärksamma sättet allmänheten ser på kvinnliga idrottare i stort.

Möter ny kritik

I den nya reklamfilmen exemplifieras det bland annat genom att en internetsökning på kvinnliga idrottare till stor del resulterar i lättklädda bilder och även nedvärderande citat om kvinnlig idrott från såväl tennislegendaren John McEnroe som motorprofilen Bernie Ecclestone blir belysta i filmen.

Samtidigt har kampanjen också väckt ny kritik. Forbes krönikör Bruce Y. Lee ifrågasätter till exempel följden av att tusentals människor nu bara kommer ha sett produktlanseringen av Ladyball och inte avslöjandet av det hela som en bluff. Det riskerar att ytterligare styrka de fördomar det gaeliska fotbollsförbundet säger sig vilja motverka.

Följ ämnen i artikeln