Alla lurade av den nya damprodukten

Publicerad 2016-01-15

Sjögran rasar – men tidningen avslöjar sanningen

Uppfinningen ”Ladyball” har fått stor uppmärksamhet i England och kritiseras nu även i Sverige.

Men är det här verkligen på riktigt?

Irländska Independent skriver att allt egentligen är ett PR-trick.

Det var en lansering som väckte raseri i veckan när reklam för den nya rosa fotbollen enbart för kvinnor dök upp i nästan samtliga av de irländska tidningarna. Det dröjde inte länge innan hela Storbritannien talade om produkten som också trendade i det sociala nätverket Twitter.

Sjögran: Inget damfotbollen behöver

”De måste se det för att tro på det” basunerade Telegraph ut och beskrev det hela som ”en kandidat till världens sämsta idé”. Detta då bollen lanserades med beskrivningar som:

”Designad för att matcha alla kvinnors garderober. Så vad du är bär kommer Ladyball hjälpa dig att glänsa. Kom igen tjejer, spela som den kvinna du är med nya Ladyball”.

I Sverige kritiserar landslagslegendaren Therese Sjögran produkten i Expressen.

– Det här är första gången jag hör talas om det, men det låter ju så där. Ganska absurt. Ingenting som damfotbollen behöver direkt, vi har kommit längre än så så det är inte särskilt rätt i tiden, säger Sjögran.

På den officiella hemsidan beskrivs också hur kreatören bakom bollen ”likt Oprah fick en aha-upplevelse”.

För absurt för att vara sant? Ja, det kan nog faktiskt vara precis så.

”Genomarbetad PR-kampanj”

Irländska Independent avslöjar nämligen det hela som ett PR-trick.

”Independent.ie avslöjar det här som en genomarbetad PR-kampanj så var förberedda på stora nyheter inom damidrotten de kommande dagarna då en kampanj för att samla ihop pengar till kampen mot äggstockscancer förväntas lanseras nästa vecka”, skriver tidningen.

Ägaren till domänet som produktsajten ligger på har också anlitat en firma för att slippa uppge både sin identitet och riktiga mailadress. Väldigt olikt kommersiella företag.

Nu gratuleras initiativtagarna av Independent.
”Hatten av till alla inblandade i detta PR-stunt och vi ser fram emot att se den riktiga produkten”.