Publikfiaskot får Brynäs att agera

Uppdaterad 2016-10-21 | Publicerad 2016-10-18

Planerar bygga om Gavlerinken under säsongen

GÄVLE. Seger mot Rögle, men nytt publikfiasko i Gavlerinken – och nu agerar Brynäs och bygger om arenan:

Hela övre etage planeras att stängas av under vissa matcher den här säsongen.

– Vi måste helt klart ta ett rejält omtag, säger klubbdirektör Johan Stark.

Följ ämnen
Brynäs IF

Segern betyder att Brynäs klättrade upp på fjärde plats i tabellen. Men det har varit upp och ner med publiksiffrorna i Gavlerinken under säsongsinledningen. Över 7 000 åskådare mot Frölunda i premiären och fullsatt (7 909) mot Leksand. Det gör att publiksnittet inför kvällens match låg på klart godkända 5 869.

Men däremellan har matcherna mot Linköping och Luleå lockat strax över eller strax under 4 000.

Och i kväll mot Rögle kom en ny svag publiksiffra. Endast 3 813 såg hemmalaget vinna med 4–3.

Klubbdirektör Johan Stark tar de sviktande publiksiffrorna och den svala stämningen som följer med den på stort allvar.

– Jag har pratat med andra kollegor i SHL och många upplever lite samma sak så här i början. Men vi kan inte bara vara passiva heller, utan bara konstatera att det inte blir den stämning i arenan som vi vill ha, säger Stark.

Vill förändra redan den här säsongen

Och nu tänker Brynäs agera för att få till en bättre stämning även i matcher som inte lockar någon storpublik.

Stark berättar att Brynäs redan den här säsongen tänker försöka komprimera publiken i vissa matcher på nedre etage.

– Som det är nu kan du köpa biljetter lite var du vill i arenan och det blir väldigt utspritt och inget riktigt tryck om du inte kommer upp mot 6000–6 500 åskådare. Tyvärr har vi matcher där det bara är 4 000-5 000 åskådare, säger Stark.

Lösningen är att stänga av övre etage i hela arenan och på så sätt skapa en bra stämning även i de matcher där publiksiffran ligger mellan 4–5 000 åskådare.

Kan sänka biljettpriserna

– Vi tittar på att att spärra av de övre delarna och bygga arenan nerifrån och upp med publik för att skapa en bättre atmosfär. Vi har redan tagit in offerter nu och man avgränsar övre etage med någon typ av gardiner som man drar för. Malmö har gjort samma sak så vi ska kolla lite med dem också, säger Johan Stark.

Det finns också detaljer som måste lösas först. Dels komma överens med säsongskortsinnehavarna på övre etage. Dels hitta en rimlig prisnivå för biljetterna på nedre etage:

– När vi budgeterar har vi ett snittpris på biljetterna som vi vill få ut, men vi kan kanske tulla lite på det för att få bättre tryck i arenan. Det kanske också gör att vi på sikt kan dra mer folk, säger Johan Stark.