Nu gör vi något!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-29

Så har Sveriges förändrats: vi väljer miljö-el, tar bussen och köper tusentals lågenergilampor

Hundratusentals läsare har lovat att göra något för att minska koldoxidutsläppen.

Och nu går vi från löften till handling.

Vi svenskar köper mer miljömärkt el, väljer oftare att resa kollektivt och handlar mer lågenergilampor.

Över 340 000 av Aftonbladets läsare har lovat att antingen byta till lågenergilampor, köra bil mindre, sänka rumstemperaturen, ta tåg istället för flyg eller åka mer kollektivt, cykla och gå.

Allt för att minska klimatförändringarna.

Men att lova är som bekant lättare än att verkligen infria sina löften, men enligt en kartläggning som aftonbladet.se har gjort är vi på god väg.

Fler svenskar intressera sig för hur de själva kan minska sin energianvändning. Frågorna till energirådgivningen i Göteborgs kommun har ökat med 20 procent under 2006.

– Ja, det är tydligt att människor blivit mer intresserade av vad som kan göras, säger Mats Danielsson vid energirådgivningen i Göteborg.

Också i Stockholm och Malmö har man märkt ett stadigt ökande antal telefonsamtal. Även den statliga Energimyndigheten har sett ett ökat intresse.

–Ja, nog har energifrågorna kommit mer i fokus efter det att klimatrapporterna kom i höstas, säger Lennart Bodén på Energimyndigheten.

Dubbelt så många vill ha miljö-el

Även efterfrågan på miljö-el har ökat. På Vattenfall har antalet kunder som köper miljömärkt el fördubblats under 2006. Detta utan att man gjort någon form av reklam för miljömärkningen.

– Vi har erbjudit miljömärkt el i flera år. Till en början gjorde vi reklam för det, men intresset var ändå svalt, säger Per Thorin, privatmarknadschef på Vattenfall.

Vattenfall kommer under den kommande tioårsperioden att investera 44 miljoner kronor i miljömärkt el. Det är en följd av den ökande efterfrågan hos kunderna.

Också andra små och stora elbolag ser att kunderna i betydligt högre mån vill ha miljömärkt el.

– Det finns ett ökat intresse för miljövänligt producerad el, främst bland yngre människor, säger Pia Borg på Plusenergi, där ungefär tio procent av företagets elförsäljning utgörs av någon typ av miljömärkt el.

På Jämtkraft väljer var tredje kund att få miljömärkt el, efter att efterfrågan ökat dramatiskt sedan i höstas.

Fler åker kollektivt

Andra positiva nyheter är att kollektivtrafiken i de större städerna har haft ett tydligt uppsving under den senaste tiden. Skånetrafiken ökade antalet resor med nära 10 procent. Dessutom köpte folk utsläppsrätter för 6906 ton, bara under december.

– Jag tror att den bakomliggande orsaken är den allmänt ökade medvetenheten om klimatproblemen, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Svenska Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

Det finns egentligen bara ett område där det inte märks särskilt mycket effekter av höstens klimatdiskussioner: bilismen.

– Visst har bilismen minskat något under 2006, men det beror främst på de höga bensinpriserna i våras, säger Lars Nilsson på Vägverket. Man kan se ganska exakt hur trafikstatistiken följer priset på bensin. Ändå minskade koldioxidutsläppen från trafiken med 0,7 procent under förra året. Det beror på en låg trafiktillväxt i kombination med allt fler bränslesnåla fordon, vilket vi är glada för.

Det här gör vi:

Det här återstår att göra:

Terri Herrera Eriksson, Karin Thurfjell

Följ ämnen i artikeln