Aftonbladets granskning nominerad till journalistpris

Uppdaterad 2023-04-20 | Publicerad 2023-04-19

H&M lovar att de tar ansvar för miljön – men från deras fabriker i Bangladesh väller förorenat vatten ut i floderna.

Aftonbladets Staffan Lindberg och Lotte Fernvall har blivit nominerade till Röda korsets journalistpris för sin granskning.

– Jag blir jätteglad och hedrad, över att vår granskning blev nominerad till det här fina priset, säger Staffan Lindberg.

På sin hemsida frågar H&M sig själva: Kan mode vara schysst?

De fortsätter med att skriva att de tar klimatfrågan på största allvar – och lovar sina kunder att de tar ansvar för miljön.

Men i november i fjol kunde Aftonbladets Staffan Lindberg och Lotte Fernvall avslöja att förorenat vatten väller ut från klädkedjans ”fast fashion”-fabriker i Bangladesh.

Aftonbladets Staffan Lindberg och Lotte Fernvall på plats i Dhaka, Bangladesh.

Nu nomineras de till Röda korsets prestigefyllda journalistpris.

– Det är otroligt roligt att en så viktig sak uppmärksammans, för det som drabbar lokalbefolkningen där. Insikten, den skär i hjärtat. Det är inte så att man går och köper en billig tröja till efter att man sett det där, säger Lotte Fernvall.

”H&M är sämst i klassen”

En av de stora utmaningarna med klimatjournalistiken är att ställa makthavare till svars – en process som både kan vara svår och frustrerande.

H&M:s butik på Drottninggatan i Stockholm.

– Alla vet att de här utsläppen finns, ingen förnekar dem, men vi ville knyta dem till de fabriker som vi visste att H&M använder. Vi ville gå från det allmänna utrikesreportaget där man pekar på ett problem, till att verkligen kunna knyta det till ett svenskt globalt företag. Det gick, men det var ett svårt jobb, säger Staffan Lindberg.

– En annan utmaning var att få folk att ställa upp, och våga prata om hur deras samhälle drabbas. Det är väldigt stora ekonomiska krafter inblandade, säger Lotte Fernvall.

Utlopp från textilfabrik i Savar i Dhaka.

Svårt att komma åt ”greenwashing”

”Greenwashing” – ett fenomen när företag framställer sig själva som klimatvänliga eller hållbara utan att faktiskt vara det – blir mer och mer vanligt.

– Alla företag kommunicerar hur hållbara de är, och H&M är nästan de som är bäst, eller värst, i den klassen.

– Problemet är att de inte är det. Själva affärsmodellen som många av företagen bygger på är inte hållbara i sig – det är svårt att se att det skulle vara hållbart att producera miljarder, miljarder kläder som folk använder bara någon gång och sedan kasta.

Men det finns också fabriker som gör rätt – vilket granskningen också visar.

– Det var det roligaste, att besöka den fabrik som gjorde allt rätt. Det finns en väg framåt om vi är beredd att betala för det, säger Lotte Fernvall.