Så spåras glimmern till elbilsjättarna

Uppdaterad 2024-02-28 | Publicerad 2023-12-17

51 dokumenterade leveranser.

Nu kan Aftonbladet avslöja elbilsjätten Teslas koppling till två stora kinesiska leverantörer som köper barnbruten glimmer.

Även Volvo Cars och BMW gör affärer med ett av företagen.

I ett granskande reportage har Aftonbladet berättat om barnen som bryter glimmer på södra Madagaskar.

– Jag måste jobba. Annars svälter vi ihjäl, säger Laha Varivahtse, 13.

Mineralen har under lång tid använts i allt ifrån smink till billack. Men det är förmågan att isolera elbilsbatterier som fått efterfrågan att öka snabbt i världen. Från Madagaskar har exporten femdubblas på tio år. I dag bedöms 11 000 barn utnyttjas i gruvorna, halva arbetskraften.

På plats har Aftonbladet kunnat dokumentera hur barnbruten glimmer säljs till den lokala exportören Radoran. Med hjälp av exportdata har vi kunnat följa mineralen till två stora kinesiska tillverkare av glimmerprodukter: Pamica och Glory Mica.

Båda företagen listar flera kända biltillverkare som ”partners” på hemsidorna. Men affärsrelationerna behöver kunna styrkas.

Under flera veckor granskar vi flödena ut från företagen.

Glimmertillverkaren Pamica listar både Tesla och Volvo som partners, med endast den amerikanska biltillverkaren har kunnat bekräftas som kund.

Kina hemlighåller i stort sett all export- och tulldata. Och inte heller inom EU är den vanligtvis tillgänglig. Men genom att dra nytta av att USA:s öppenhet kan vi kartlägga handeln till den amerikanska marknaden.

Med hjälp av den nederländska organisationen Somo, som ger journalister och forskare tillgång till exportdata, och databaser som Panjiva tar vi fram leveranser med glimmerprodukter från Pamica till USA från 1 oktober 2022 och framåt.

Flera mindre amerikanska elektronikföretag visar sig finnas på kundlistan. Men också världens ledande och mest kända elbilstillverkare – Tesla.

 

 

Företaget, som leds av Elon Musk, tillverkar i dag över en miljon bilar om året.

Sammanlagt har vi kartlagt åtminstone åtta leveranser av glimmerbrickor från Pamica till Teslas amerikanska fabriker, med en sammanlagd vikt på 68 ton.

Elon Musks Tesla tillverkar över en miljon bilar årligen.

Det andra kinesiska företaget som köper barnbruten glimmer –  Glory Mica – är en av värdens största tillverkare av batteriisolering. Och även här är Tesla storkund.

Sedan 1 oktober 2022 kan vi kartlägga 43 leveranser av olika typer av glimmerisolering från Glory Mica till Tesla – med en sammanlagd vikt på flera hundra ton.

Aftonbladet har med hjälp av exportdata kunnat kartlägga leveranser mellan Glory Mica/Zhejiang Rongati Electric material och Tesla.

Men Elon Musks pionjärföretag är inte ensamt elbilsmärke på kundlistan.

Även svenska Volvo Cars dyker upp i datan.

Under samma tidsperiod kan Aftonbladet kartlägga 11 leveranser av glimmerark från Glory Mica till Volvo Cars amerikanska fabrik i Charleston i South Carolina.

Senare ska vi också få bekräftat att ett tredje känt bilmärke, som just nu ställer om till eldrift, köper från det kinesiska företaget – tyska BMW.

Vi tar kontakt med Pamica och Glory Mica. I stället för att säga att vi är journalister utger vi oss för att företräda ett nystartat svenskt batteri­företag på jakt efter glimmer­isolering.

Pamica kommer inte återkomma och kort efter vårt första mejl skickats släcks den engelskspråkiga hemsidan ner.

Svaret från Glory Micas programchef kommer efter ett par dagar. Inte utan stolt­het förklarar han att företaget är storleverantör till Volvo Cars fabriker i världen och att biltillverkaren för två år sedan gav Glory Mica ut­märkelsen ”Best supplier” och i fjol ett ”Quality excellence award”.

Därpå medger han att Glory Mica hämtar en betydande del av sin glimmer från Madagaskar.

”Men det betyder inte att vi har bortsett från möjliga utmaningar där”, skriver han.

Hemsidan länkar till tre olika policy­dokument som ska säkra att man köper mineral på ett ansvarsfullt sätt. Hur de skulle efter­levas, eller hur kontrollerna ser ut, framgår inte.

I ett senare mejl medger programchefen att barnbruten glimmer i nuläget inte kan skiljas ut:

”Det finns ingen spårning etablerad.”

Såväl Tesla som BMW slår i tydliga policydokument fast att det råder nolltolerans mot barnarbete. Några mineraler brutna av minderåriga ska helt enkelt inte existera i bilarna.

Volvo Cars utesluter även affärsrelationer med företag kopplade till barnarbete.

”Vi är inte inblandade i barnarbete eller tvångsarbete, och vi samarbetar inte medvetet med någon som är inblandad i barnarbete, tvångsarbete eller andra orättvisa och olagliga metoder”, skriver Volvo i sin uppförandekod.

13-årige Laha är ett av tusentals barn som arbetar med att bryta glimmer åt elbilsföretagen.

Kristina Ullrich arbetar med företagsansvar på barnrättsorganisationen TDH, som försöker få stopp på övergreppen i glimmergruvorna på Madagaskar och i Indien. Hon uppmanar elbilsmärkena att tala klarspråk – snarare än att gömma sig bakom policytexter.

– Sett till hur mycket glimmer som kommer från Madagaskar och i hur många bildelar som den ingår kan jag inte föreställa mig att någon enda tillverkare kan påstå sig vara fri från barnarbete.

I en vanlig elbil förekommer ungefär tio kilo glimmer, enligt Ullrich. Företag som Tesla måste inse att de är beroende av en mineral som ofta bryts under riskfyllda förhållanden av barn. Och att situationen är akut.

– Ingen kan göra allt. Men om varje biltillverkare engagerade sig i tio byar, såg till att de vuxna fick levnadslöner och att barnen gick i skolan skulle skillnaden bli enorm. Varje dag som ett barn tvingas ner i en gruva innebär en skada.

Aftonbladet har under flera dagar sökt Teslas presskontakter i USA, Europa och Sverige. Elbilsjätten har återkommit med ett mejl med länkar till tre olika policydokument.

Glimmer nämns inte med ett ord. Och Aftonbladets frågor lämnas utan svar.

”Enligt våra inköpsvillkor är de skyldiga att följa lagkrav och omfattande miljö- och sociala standarder”, skriver BMW.

I ett uttalande till Aftonbladet skriver BMW:

”Vi kan bekräfta att Glory Mica är en del av vår leverantörsnätverk. Enligt våra inköpsvillkor är de skyldiga att följa lagkrav och omfattande miljö- och sociala standarder och måste även överföra dessa till sina underleverantörer. Detta inkluderar också ett tydligt förbud mot barnarbete.”

Trots upprepade förfrågningar avböjer Volvo Cars att ställa upp på en intervju. I ett skriftligt svar uppger presschefen Magnus Holst att information om potentiella överträdelser tas på största allvar.

Biltillverkaren slår fast att glimmern som Glory Mica säljer till Volvo inte kommer från Madagaskar, men vill inte berätta varifrån den i stället hämtats.

”Av konkurrensskäl delar vi inte en exakt lista över ursprungsländer. Vi kan dock säga att komponenterna innehållande glimmer som levereras av Glory Mica ingår i vårt spårbarhetsprogram, där blockchain-teknik (reds.anm en digital metod för att spara och dela information om till exempel mineralens ursprung) används för att spåra materialet genom hela leverantörskedjan. Denna lösning hjälper oss förstå materialets ursprung, som i detta fall inte är Madagaskar.”

Frågan om hur partnerskapet med Glory Mica rimmar med löftet i uppförandekoden – att inte samarbeta med företag kopplade till barnarbete – lämnas utan svar.

Kort efter vi börjat söka bilföretagen släcks även Glory Micas hemsida ner. Men inom kort ska vi få skäl att återkomma både till det kinesiska företaget – och Volvo Cars.

 

Fotnot: Aftonbladet har sökt Pamica och Glory Mica för en kommentar. Exportdatan är ofullständig och kan innehålla felaktigheter.