”Företagen måste sätta ännu högre mål”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-20

Tror inte att bolagen frivilligt kommer att minska utsläppen

Trots att de flesta är överens om att svenska företag blir allt bättre på miljöarbete återstår ännu mycket arbete.

– Det är bra att man sätter upp miljömål, men de är alldeles för låga. Bolagen kommer inte på frivillig väg att minska utsläppen i den grad som behövs, säger Naturskyddsföreningens Svante Axelsson.

– Jag har mött många ledare och styrelsemedlemmar som har attityden att klimatfrågan hör till den fåniga miljörörelsen, säger Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen.

Enligt Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson är det positivt att många företag har miljömål att arbeta efter. Problemet är att de är för lågt satta. Bolagen måste minska sina koldioxidutsläpp med 30 till 40 procent till 2020, menar han.

– Näringslivet skulle må bra av att något bolag började skryta om vad man gjort och vilka mål man satt. Om någon tog på sig ledartröjan och utmanade de andra skulle nog utvecklingen gå fortare. Jag tror att de är rädda att få kritik för brister i klimatarbetet om de sticker ut hakan, säger han.

Dessutom anser han att de svenska företagen för osynliga i samhällsdebatten. Om några stora bolag skulle ta upp de här frågorna, och kräva kraftigare ekonomisk styrning från politikerna kanske det skulle hjälpa regeringen att tordas införa sådana regler, tror Svante Axelsson.

– Det är alltför naivt att tro att företagen frivilligt kommer att minska utsläppen i den grad som behövs, säger han.

"Finansvärlden måste vakna"

Enligt Bo Ekman, näringslivsprofil och företagare, är det också ett problem att finanssektorn inte visar tillräckligt intresse för klimatfrågorna och stödja klimatbovar med pengar.

Trots det är han positiv till de svenska företagens klimatarbete, och han tror att frågan kommer att prioriteras ännu mer i framtiden.

– Jag har mött många ledare och styrelsemedlemmar som har attityden att klimatfrågan hör till den fåniga miljörörelsen. Men den attityden fungerar inte längre. Företag som tidigt började tänka på miljöarbete, till exempel Ericsson och Ikea, kommer att ha nytta av det. Klimatfrågan har vaknat nu, och den kommer inte att slumra in igen. Då blir klimatarbete allt mer sammanbundet med lönsamhet, och till och med avgörande för ett företags överlevnad, säger han.

Läs mer

Karin Thurfjell

Följ ämnen i artikeln