Egna prognosen: Sverige missar klimatmål

Uppdaterad 2023-12-22 | Publicerad 2023-09-20

Sverige missar sina klimatmål både på nationell och internationell nivå.

Det framgår av regeringens egna prognoser i den nya budgeten, skriver Svenska Dagbladet.

En av anledningarna är att skatten på drivmedel sänks.

Sverige missar de flesta av sina klimatmål, både på nationell och internationell nivå, i den nya budgeten, något Svenska Dagbladet var först med att uppmärksamma.

Konstaterandet görs av regeringen själv i den nya budgetpropositionen.

Anledningen är bland annat att skatten på bensin och diesel sänks, vilket väntas leda till stora utsläppsökningar. Men också att reduktionsplikten kraftigt reduceras vid årsskiftet.

Elisabeth Svantesson på budgetpressträffen.

Ökar 2024 och 2025

”Den totala effekten av regeringens förslag i budgetpropositionen för 2024 bedöms vara att utsläppen ökar under 2024 och 2025, för att därefter minska”, står det.

Man skriver också: ”Regeringen bedömer dock att de kommande förslagen är nödvändiga i det nuvarande ekonomiska läget för att säkerställa att de höga bränslepriserna inte urholkar hushållens ekonomi och för att stödja näringslivet”.

Det övergripande målet handlar om att nå nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast år 2045. I dagsläget ser det inte ut att kunna bli verklighet.

Inte heller de nationella etappmålen, däribland 2030-målet om att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent jämfört med 2010 års nivåer, ser ut att nås.

I stället kommer utsläppen att öka med mellan 5,9 och 9,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter till 2030 till följd av beslut som har fattats mellan den 1 juli 2022 och 1 juli 2023, står det i budgeten, enligt Dagens Nyheter.

På längre sikt beräknas utsläppen minska med 1,8 miljoner ton fram till 2045, skriver tidningen.

”Dieseln är svindyr”

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) fick flera frågor om detta på pressträffen när budgeten presenterades.

Hon svarade:

– Det vi gör nu sammantaget, med sänkta drivmedelspriser till exempel, det ökar utsläppen. Men vi gör mycket annat för att framöver pressa ner utsläppen.

Som exempel gav hon satsningar på kärnkraften och den skrotningspremie som införs för den som vill byta från bensin- eller dieselbil till elbil.

– Men här och nu är det många människor som kämpar. Dieseln är svindyr, bensinen är inte heller billig.

Hon sa även att regeringen under hösten kommer att lägga fram en klimathandlingsplan.

– Vi är ambitiösa i att utsläppen ska komma ner. Vi gör det själva, men framförallt med andra EU-länder.

”Fler klimatsatsningar än MP”

Douglas Thor, ordförande för Moderata ungdomsförbundet, är kritisk till att Sverige missar klimatmålen.

– Det är bra att man sänker punktskatten på bränsle som bara slår mot landsbygden, men ska man ha någon chans att klara klimatmålen måste man samtidigt höja koldioxidskatten, säger han till Svenska Dagbladet.

Elisabeth Svantesson svarade på kritiken på pressträffen:

– Det är många som har höga förväntningar, det är bra. Vi kommer återkomma under hösten med klimathandlingsplanen. Sverige är ett ambitiöst klimatland, och den här budgeten har fler klimatsatsningar än när Miljöpartiet satt i regeringen.

”Katastrof för klimatet”

Miljöpartiets ena språkrör Märta Stenevi riktade hårda ord mot budgeten:

– Dagens budget är en katastrof för klimatet och ett dråpslag mot välfärden. Förlorarna är barnen i skolan och de sjuka som behöver vård, men också allas vår framtid.

– Det är ett dubbelt svek, där regeringen både medvetet saboterar möjligheterna att dämpa klimatförändringarna och samtidigt rycker undan mattan för en jämlik skola och vård.

Partiets ekonomisk-politiska talesperson Janine Alm Ericson fick en fråga om Svantessons uttalande om att dagens budget har fler klimatsatsningar än när Miljöpartiet satt i regeringen. Hon sa:

– Det har jag mycket svårt att tro på, även om vi inte hunnit analyserat siffrorna totalt ännu. Regeringens budget på den tiden, när vi hade ett miljöparti som satt och kunde prioritera frågorna hela tiden, var betydligt större. Allt pekade då på att utsläppen skulle gå ner, det är det som avgör om man har en effektiv klimatpolitik eller inte.

Här finns senaste nytt om klimatet – varje
dag