Svenskar - allt mer (R)EKO

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-20

Nu handlar vi ekologiskt som aldrig förr

Försäljningen av KRAV märkta och ekologiska varor har fått ett uppsving under de senaste åren, visar nya rapporter. SIA glass berättar om en försäljningsökning av ekologisk glass på 340 % sedan förra året.

Följ ämnen

Svenskarna handlar ekologiskt som aldrig förr, enligt dagens Industri har livsmedelsföretagen Ica, Coop och Axfood ökat försäljningen av ekologiska produkter med 20 – 30 procent under 2007 jämfört med året innan.

Livsmedelskedjan Coop går nu ut och Kravmärker samtliga butiker och stormarknader i koncernen.

– Vi har valt KRAV-certifieringen eftersom vår stora miljöpåverkan ligger i varuflödet, det vill säga i hur varorna vi säljer produceras. Det är genom att öka den försäljningen av ekologiska och miljömärkta varor som vi bäst når upp till miljömålen, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson i ett pressmeddelande.

Glasstillverkarna SIA visar en föräljningsökning på 340 procent i år jämfört med 2007.

“170 000 byttor ekologisk glass har vi sålt enbart i år. Det innebär en försäljningsökningökning på 340 procent av vårt ekologiska glass sortiment, meddelar Rolf Frid, vd SIA Glass i ett pressmeddelande.

Andra varor som är populära för den miljömedvetne konsumenten är mjölk, grädde och ost. Enligt statistik från svensk mjölk marks en ökad efterfrågan av ekologiska livsmedel. Produktionen av ekologisk mjölk ökade med 17 procent under förra året, liksom produktionen av ekologisk ost och grädde som ökade med 29 respektive 31 procent.

Sofia Sofroniadou/Minimedia

Följ ämnen i artikeln