MP kräver höjd reduktions­plikt – kan bli tusen­lappar dyrare för hushållen

Publicerad 2024-03-27

Miljöpartiet vill höja reduktions­plikten rejält.

Trots partiets försök att kompensera människor i en ”rättvis omställning” riskerar notan att bli hög för landsbygden.

– Det är otroligt svårt att titta på vad framtiden kommer att ge oss för priser på fossila bränslen, säger MP-toppen Janine Alm Ericson.

Miljöpartiets stora politiska projekt är en ”rättvis och snabb klimat­omställning”.

I korthet innebär det att medborgare med lägre inkomster ska betala mindre för omställningen och personer med högre inkomst ska betala mer.

– Vi måste se till att visa hur vi kan göra det här på ett smart sätt så att alla känner att de kan vara med, oavsett om man bor i stad, på landet eller vilka socioekonomiska förutsättningar man har, sa språkröret Daniel Helldén till Aftonbladet i slutet av februari.

En stor del av klimatdebatten rör inrikes transporter, som står för nästan en tredjedel av utsläppen i Sverige.

Miljöpartiet är enda parti i riksdagen som står fast vid att

reduktionspliktenReduktionsplikten infördes 2018 av den rödgröna regeringen. Systemet tvingar drivmedelsleverantörer att successivt öka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. Tanken är att reduktionsplikten ska minska utsläppen av växthusgaser och därmed klimatpåverkan. ska höjas enligt tidigare plan.

– Vi har aldrig accepterat att backa på reduktions­plikten. Vi vill återinföra och utveckla reduktionsplikten och säkerställa att det blir mycket billigare för människor att transportera sig hållbart, säger Elin Söderberg, Miljöpartiets talesperson för klimat och landsbygd.

I stället för de sex procent biodrivmedel i bensin och diesel som nu gäller, vill MP återgå till de tidigare nivåerna: 40 procent för diesel och 12,5 procent för bensin.

Janine Alm Ericson är ekonomiskpolitisk talesperson.

Höjd nota för den som behöver bilen

Så, vad kostar MP:s transportpolitik för hushållen?

När regeringen sänkte reduktionsplikten vid årsskiftet räknade man med en prissänkning på diesel med fem kronor och 50 öre.

I februari i år, alltså två månader efter att reduktions­plikten sänktes, kostade en liter diesel 19,2 kronor, enligt en samman­ställning av bransch­organisationen Drivkraft Sverige.

Om reduktionsplikten inte hade sänkts är det alltså möjligt att priset på dieseln hade legat på 24,7 kronor litern i dag.

För en personbil som körs de genomsnittliga 1 126 milen per år innebär det en prisskillnad på drygt 3 700 kronor per år, förutsatt att diesel­bilen drar i genomsnitt 0,6 liter per mil.

Men priset på drivmedel skulle kunna bli ännu dyrare än så, om reduktions­plikten återgår till tidigare planerade nivåer.

Enligt ett av Energimyndighetens scenarior från 2022 rör det sig om 26,3 kronor per liter diesel år 2024.

Hur kan en sådan prisökning anses rättvis, utifrån MP:s mål för klimat­omställningen?

Janine Alm Ericson är ekonomisk­politisk tales­person och ansvarig för MP:s skuggbudget för 2024.

– Vi försöker få omställningen så rättvis som möjligt. Det är otroligt svårt att titta på vad framtiden kommer att ge oss för priser på fossila bränslen och då får vi helt enkelt återkomma, säger hon.

Skattesänkning räcker inte

I sin budget har MP en rad åtgärder som ska utjämna priset av klimat­omställningen. Bland annat finns en skatte­sänkning för glesbygden på 2 325 kronor per år.

Men sänkningen gäller bara ett antal utvalda kommuner, främst i norra Sverige och täcker inte kostnaden för pris­ökningen på diesel.

Dessutom skulle alltså exempelvis Skåne­kommunerna bli helt utan skattesänkningen men drabbas av de högre bränsle­priserna – om MP:s budget hade gått igenom i riksdagen.

Elbil ska bli billigare

För att få fler att byta ut den fossildrivna bilen, och därmed undgå de högre bränslepriser som partiets politik leder till, vill MP återinföra statlig bonus för elbilsköp.

Pristaket för bilen är 550 000 kronor. Förslaget ger 50 000 kronor för en bil som kostar upp till 399 999 kronor. För bilar mellan 400 000 kronor och 550 000 kronor ska man få 30 000 kronor.

Men få låginkomsttagare har råd med en ny elbil och tvingas därmed troligtvis behålla dieselbilen. Därmed står de kvar med ökade driv­medels­priser.

Nyligen gjorde språkröret Daniel Helldén ett utspel om att reduktionspliktens ökade kostnader ska betalas av människor i storstäder i form av en ny vägskatt. Men det är oklart hur det ska utformas och några siffror har partiet inte presenterat.

Janine Alm Ericson för fram den elbils­check som partiet vill införa. Den innebär att staten tar kostnaden för att pressa ner leasingkostnaden för en elbil till 1 500 kronor i månaden.

Checken gäller för personer som tjänar upp till 23 500 kronor i månaden.

MP-toppen: Finns alltid hushåll som inte kompenseras

MP vill också göra om reseavdraget så att även resor med kollektivtrafik omfattas och att fler omfattas. Förslaget innebär en ökad ersättning än dagens system för den som har lägre inkomster.

– Allt är egentligen ett stort paket där vi vill göra det lättare för människor som har den allra sämsta ekonomin att ändå vara med i omställningen, säger Janine Alm Ericson.

Men med bibehållen reduktionsplikt så är din bild alltså att den som har en äldre dieselbil inte blir förlorare?

– Generellt är det så att vi har räknat utifrån de tillgängliga siffror vi hade då. Men i helheten i budgeten så ser vi inte det. Sedan finns det alltid hushåll som inte blir kompenserade när man gör förändringar i de olika systemen och det kommer alltid att finnas sådana effekter. Vi försöker förminska dem så att färre drabbas.