300 000 har skrivit på mot klimathotet
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-17
Och sju av tio svenskar är beredda att ändra sin livsstil för miljöns skull
Över 300 000 svenskar står nu bakom Aftonbladets kampanj mot klimathotet.
Samtidigt visar en ny undersökning att sju av tio är redo att ändra sin livsstil för att minska växthuseffekten.
– Det som är roligt är ju att det visar vilket engagemang som finns i den här frågan, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.
I natt passerades 300 000-strecket.
Och på fredagsförmiddagen hade drygt 300 800 människor gått med i Aftonbladets kampanj och därmed lovat att göra något av följande:
Byta till lågenergilampor
Köra bil mindre
Sänka rumstemperaturen
Åka mer kollektivt, cykla och gå
Ta tåg istället för flyg
– Det är ett väldigt genomslag. Jag tror aldrig vi har haft ett liknande genomslag i någon tidigare kampanj, säger Kalle Jungkvist.
– Man är beredd att förändra något själv samtidigt som man ställer krav på regeringen och företagen att också de ska ta tag i frågan.
Fem jordklot
Hotet från klimatförändringarna är ett brännhett ämne. Rapport efter rapport visar hur mycket människan faktiskt påverkat och förändrat jordens klimat genom sin livsstil. SVT:s programserie ”Planeten” visade så sent som i går hur vi skulle behöva fem jordklot om vi ska fortsätta släppa ut så mycket växthusgaser som vi gör i dag.
Och nu reagerar svenska folket. Aftonbladets kampanj har fått ett stort genomslag och en nygjord undersökning från Naturvårdsverket visar att drygt 70 procent inser att de själva kan minska utsläppen genom att förändra sina liv.
Sänka elförbrukningen
Bland annat visar undersökningen att:
67 procent är beredda att sänka elförbrukningen hemma.
66 procent är beredda att skaffa en mer miljövänlig bil.
59 procent är beredda att ta tåget istället för flyget.
– Det finns en stor och växande beredskap att minska sina egna utsläpp av växthusgaser. Det är en ökning och det är glädjande, säger Jessica Cederberg Wodmar, projektledare vid Naturvårdsverket, till aftonbladet.se.
Allra mest villiga att ändra sin livsstil är kvinnorna.
Driva frågan kontinuerligt
Samtidigt hörs röster som säger att uppmärksamheten för miljöfrågorna är tillfällig och att medierna snart kommer att rikta sitt intresse åt något annan håll. Fel, säger aftonbladet.se:s chefredaktör Kalle Jungkvist.
– Vårt mål var att skapa en debatt i en av de viktigaste samhällsfrågorna. Vi kommer att driva frågan kontinuerligt en lång tid framöver.
Sedan i måndags är ”Klimathotet” en permanent sajt på aftonbladet.se.
Johanna Melén