Frustrerande få kvinnor på Sweden Rocks största scener

Sofia Bergström: Det ena utesluter inte det andra

Amy Lee i Evanescence, den svenska duon Scarlet och Nita Strauss tillhör den sällsynta skaran av kvinnliga musiker som uppträdde på Sweden Rock i år.

KRÖNIKA Sweden Rock Festival är en fantastisk frizon från mycket som skaver i samhället.

Men det är fortfarande frustrerande få kvinnor på festivalens största scener.


Sweden Rock Festival är över för i år och den här veckan återhämtar sig närmare 45 000 besökare efter fyra dagar av livemusik, umgänge och dyra burgare.

För många är festivalen en välbehövlig paus från vardagen och verkligheten, med allt vad det innebär – disk, tvätt, jobb, regelbundna duschar och sociala medier.

Bland det första som dök upp i mitt Instagram-flöde efter festivalen var en ”nyhet” om Khloe Kardashians kameltå Camille (ja, den har tydligen ett namn).

Min slitna kropp ville omedelbart förflyttas tillbaka till Norje, som år efter år är en fantastisk frizon från influencers, åldersdiskriminering och utseendefixering. En plats där ”gubbe” är synonymt med ”välrespekterad veteran” och ord som ”pensionsålder” inte ens existerar i festivallingot.

Mig veterligen finns inte många festivaler där de största scenerna domineras av musiker som närmar sig 80-årsstrecket.

I år stod 76-årige Alice Cooper för en uppskattad festivalfinal. Av lördagens framträdande att döma verkar den ikoniska skräckrockaren dessutom ha ytterligare några goda liveår framför sig. Och Judas Priests Rob Halford och Ian Hill, två oförskämt pigga 72-åringar, dyrkades i vanlig ordning av en trofast hord av hårdrockare.

65-årige Bruce Dickinson var emellertid den piggaste personen på plats, och då räknar jag in samtliga festivalbesökare.

Däremot är jag inte övertygad om att festivalpubliken skulle visa samma lojalitet och acceptans mot kvinnliga musiker, som fortsätter att vara försvinnande få på festivalens scener.

Bland årets 96 akter bestod endast tre band av uteslutande kvinnliga medlemmar: The Gems, Crypta och Scarlet. Utöver det bokades enbart 14 akter med en kvinnlig musiker i uppställningen. Få av dessa uppträdde på festivalens två största scener.

Det är inte unikt för Sweden Rock utan en dyster verklighet som festivalen delar med många arrangemang som har fokus på rock och metal.

Jag längtar till en framtid då hårdrockfestivalernas största scener domineras av kvinnliga musiker, vid sidan av våra goa gubbar.

Det ena utesluter nämligen inte det andra.

4 x tips: heta drömbokningar till Sweden Rock

Två lovande heavy metal-band att hålla koll på: Blood Star och Tower.

Framtidens heavy metal

Heavy metal-scenens framtid vilar i bland annat i händerna på begåvade Tower och Blood Star. De amerikanska banden plockar det bästa från 80-talet och stöper hårresande riff och melodier i mästerligt moderna former. Sångerskorna – Sarabeth Linden respektive Madeline Smith – sjunger dessutom med ett drabbande djup som brukar ta decennier att utveckla. Klart de ska lira på Sweden Rock nästa år.

Med det lovordade debutalbumet ”Only constant” satte det amerikanska hardcorebandet Gel stora delar av scenen i brand.

Hardcorens nya hopp

Nästa år hoppas jag att Sweden Rock vågar satsa på hårdrockpräglad hardcore som dessutom tacklar tabubelagda ämnen. De bör snabbt som attan lägga vantarna på Gel, ett ytterst kompetent och kraftfullt hardcoreband som ännu inte har lirat på svensk mark men som lär få en flock av förstagångsbesökare att vallfärda till festivalen. Några andra heta hardcoretips: Zulu, Buggin, Dying Wish och Scowl.

Visst är det häxornas säsong. Fråga bara norska Witch Club Satan och brittiska Witch Fever.

Häxornas comeback

Brittiska Witch Fever och norska Witch Club Satan bemästrar två vitt skilda genrer – punkig rock respektive black metal – men har flera saker gemensamt. Dels utmanar grupperna den mansdominerade metalscenens status quo och dels har de på varsitt håll släppt vansinnigt grymma debutskivor. Även live är de något i hästväg. Båda har potential att vända upp och ned på hela festivalområdet.

”Hallå, har vi kommit till Sweden Rock? Det här är Nova Twins. Vi tänkte bara meddela att vi kommer till festivalen nästa år. Det är på order av Aftonbladets Sofia Bergström.”

Alternativ metal med sting och styrka

Det är hög tid för Nova Twins att spela på en svensk festival. Den brittiska duon paketerar frustration och ilska över sexism, ojämställdhet och rasism i slagkraftig, och många gånger också rolig, alternativ metal som flörtar med hiphop, grunge och punk. I liknande vatten leker amerikanska Code Orange, som sitter på ett riktigt starkt kort: den stundtals sjungande gitarristen Reba Meyers. Boka båda banden, vettja.


LYSSNA PÅ SOFIAS BÄST JUST NU-LISTA!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, XThreads och Spotify för full koll på allt inom musik

ANNONS