Anna Johansson måste minska vårt bilkörande

Uppdaterad 2016-02-29 | Publicerad 2016-02-28

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att misstänka att någon ville mörka klimatfakta

Ute och cyklar. Svensk klimatpolitik kan inte ligga i en skrivbordslåda. Anna Johansson får göra om och göra rätt.

Kommunikationsminister Anna Johansson glömde bort klimatet.

I ett direktiv till Trafikverket nämnde hon inte att Sveriges målsättning är att bli en fossilfri nation. Trafikverket hade visserligen förberett en särskild klimatrapport, men eftersom ministern aldrig frågade efter en sådan stoppades den diskret ner i en skrivbordslåda.

Inför den stora infrastrukturpropositionen skickade Trafikverket i stället in ett underlag som inte tog större hänsyn till klimatet. I höstas skickade regeringen ut det underlaget på remiss och i morgon ska svaren vara inne.

Under tiden har det läckt ut att Trafikverket gömt undan sin klimatrapport. Det gick så långt att aktivister från miljöorganisationerna i onsdags tog sig till Trafikverket för att leta reda på rapporten. Någonstans måste den ju finnas.

Inför det hotet dök klimatrapporten plötsligen upp. Den skulle ha ingått i underlaget, men offentliggjordes nu så sent att remissinstanserna inte hinner läsa den. Svaren ska ju vara inne i morgon.

Rapporten gömdes

Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att misstänka att någon ville mörka klimatfakta i underlaget.

Trafikverket har hela tiden menat att Sverige klarar sig med energieffektivare fordon och förnybar energi. Men den gömda rapporten avslöjar att det inte räcker för att klara klimatmålet. I stället måste biltrafiken minskas kraftigt och planerade vägprojekt måste bort. "Den egna bilen behöver få en minskad roll som transportmedel, och tillgängligheten behöver i större utsträckning lösas genom effektiv kollektivtrafik och förbättrade möjligheter att gå och cykla."

Trafikverket fortsätter:

"Där det är möjligt behöver också inrikes- och kortare utrikesresor flyttas från flyg till järnväg."

Man kan säga att den gömda rapporten dömer ut regeringens satsningar på både Förbifart Stockholm och Bromma flygplats.

Svensk klimatpolitik kan inte ligga i en skrivbordslåda. Den måste upp på bordet, regeringen kan inte påstå att den driver en offensiv klimatpolitik om den inte själv vill ta konsekvenserna. Ingen har påstått att det kommer att vara enkelt. Men ska vi förhindra klimatkatastrofer måste vi kunna ifrågasätta - och kanske slakta - några heliga svenska kor.

Gör om – gör rätt

Det innebär inte att landsbygdsborna ska ställa sina bilar, men de planerade infrastrukturprojekten handlar snarare om Stockholm. Kanske måste till exempel Förbifarten prioriteras bort till förmån för en mycket bättre kollektivtrafik i Stockholm.

Anna Johansson får göra om och göra rätt. Klimatrapporten måste finnas med i underlaget för nästa stora infrastrukturproposition. Hon får väl helt enkelt skicka ut en ny remiss.

Det är bra att miljöorganisationerna tvingade fram rapporten. Anna Johansson ska inte ha en lugn stund förrän klimatet finns med i trafikpolitiken.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Eva Franchell