Järnvägen behöver politiska satsningar

Nu råder fullt tågkaos i Stockholmsregionen igen.

I fredags stod trafiken kring Centralstationen stilla på grund ett strömavbrott.  I går stod tågtrafiken norr om staden stilla efter ett elfel. Och i dag ett nytt elfel, mellan Gnesta och Södertälje, som gör att tågen bara kan köra på ett spår.

Haverierna på den svenska järnvägen har nästan blivit en kär och folklig tradition. Solkurvor, fastfrusna vagnar och resenärer som står och väntar på tåg som aldrig kommer. Vid varje given årstid är det något nytt som saboterar ens planer på att ta tåget eller komma fram i tid.

De senaste stoppen i den stockholmska tågtrafiken blir en dyr historia, enligt Stockholms Handelskammare. De beräknar att stoppen har kostat enbart pendeltågstrafiken omkring 40 miljoner kronor.

– Om det här händer så pass ofta som det har varit nu, så är det många som kanske efter ett tag söker sig till ett annat jobb och inte vill vara beroende av att pendla med tåg på samma sätt. Och då får vi stora samhällsekonomiska förluster, säger infrastrukturexperten Anna Wersäll till Sveriges Radio.

Stig Wiklund på Näringslivets Transport­råd har tidigare sagt att svensk industri förlorar ­order därför att vår järnväg inte fungerar.

Det svenska järnvägssystemet har inte byggts ut sedan 1870-talet. I 20 har politikerna låtit den svenska järnvägen förfalla - vi är i dag sämst i Europa på att underhålla vår järnväg. Det hade behövts 38 miljarder för att rusta upp järnvägen, men från regeringen är det tyst.

De blygsamma satsningar på järnvägen man föreslagit har dömts ut av Trafikverkets kapacitetsutredning: det behövs mycket mer pengar till underhåll och investeringar.

Det här duger inte längre.

Följ ämnen i artikeln