Vilgot fyller ett år

I ett år har Aftonbladets läsare kunnat följa Vilgots färd längst arbetslinjen. Varje söndag har han underfundigt beskrivit den absurda vardag som blivit svensk arbetsmarknadspolitik.

– Jag vill hitta figurer som kan hjälpa mig att undersöka världen, säger Vilgots skapare, satirtecknaren Robert Nyberg.

Med tiden har den världen, i ”jobbpolitikens” spår, ofta visat sig överträffa serierutornas dikt.

För ett år sedan fick Robert Nyberg också Ahlbäckpriset, instiftat till minne av Smedjebackskonstnären Johan Ahlbäck, en av arbetarkonstens stora.

I motiveringen till priset skrev juryn, ”Nyberg står liksom Johan Ahlbäck på de mest utsattas sida”.

Om Johan Ahlbäck skildrade maktförhållanden i ett industrisamhälle på toppen av sin utveckling gör kanske Vilgot och andra av Robert Nybergs figurer samma sak i dagens tjänstesamhälle.

– Om man vill berätta om världen ska man använda de medel man själv behärskar. Man måste använda alla till buds stående medel, säger Nyberg.

När det gäller att avslöja auktoriteter finns knappast några effektivare verktyg än humorn och satiren.

– Jag blir glad när människor skriver och vill använda en bild i till exempel ett lokalt fackligt sammanhang. Då vet man att den har betydelse, säger Nyberg.

I dag delas årets Ahlbäckpris ut i Smedjebacken, och Vilgot finns på plats.

I stålverkets gamla mekaniska verkstad, som tidstypiskt blivit en hemvist för kultur, är det nämligen konstutställning. Robert Nybergs bilder ställs ut tillsammans med bilder av hans mor, konstnären Birgitta Ståhl Nyberg.

I dag är Vilgot med andra ord konst. Men han är dessutom, och kanske framför allt, en rapportör från jobbpolitikens vardag.

Och i morgon är han tillbaka på Aftonbladets ledarsida.

LEDARE: Missa inte
Vilgot!

Följ ämnen i artikeln