Upphandlingarna har helt spårat ur

Snart drar det i gång, Sveriges största infrastrukturprojekt på flera decennier. Mellan Järna och Linköping ska 15 mil dubbelspårig järnväg läggas och här ska tågen kunna köra i 320 kilometer i timmen. Projektet kommer kosta skattebetalarna åtskilliga miljarder, men samhällsvinsterna är enorma.

Innan spaden sätts i markens ska förstås alltihop upphandlas. Och då finns det anledning att känna oro.

Vi vet sedan tidigare hur det brukar gå till Trafikverket ska bygga något stort i vårt land. Erfarenheterna från de olycksdrabbade byggena av Sundsvallsbron, Citybanan i Stockholm och Citytunneln förskräcker.

När statliga Trafikverket snart ger ett bolag i uppdrag att bygga snabbspår mellan Södermanland och Östergötland så kan det bolaget lägga ut jobbet på underentreprenörer. Och de entreprenörerna kan i sin tur skicka jobbet vidare till nya entreprenörer och bemanningsbolag med utstationerad arbetskraft.

Här är inte sällan arbetsvillkoren och lönerna sämre, den fackliga insynen minimal och statens kontroll eller ansvar ickebefintligt.

Det får effekt. Minst vart tionde dödsfall på en svensk arbetsplats drabbar någon med adress i ett annat land. Allt fler av de farligaste arbetsuppgifterna i vårt land utförs i dag av människor som inte har sin vardag här.

Enligt preliminär statistik från försäkringsbolaget Afa, som hanterar kollektivavtalade försäkringar, gav bara 13 döds­olyckor ersättning i fjol. Majoriteten av svenska dödsolyckor på jobbet inträffar på arbetsplatser som saknar kollektivavtal och skyddsombud.

Om vi inte vill att våra skattepengar ska finansiera dåliga arbetsplatser så kan Trafikverket ställa krav på kollektivavtal när de upphandlar. Så kan löner och villkor garanteras för alla som jobbar på bygget. Men i en ny rapport från Arena Idé visar det sig att den statliga myndigheten är helt ointresserad av det.

Det är bedrövligt.

Regeringen har tillsatt en utredning ska utreda hur myndigheter, kommuner och stat ska kunna ställa hårdare krav på arbetsmiljö, sociala hänsyn och kollektiv­avtal.

Det är utmärkt och det handlar om trovärdighet. Om Socialdemokraterna menar allvar med att schysta villkor ska gälla på arbetsmarknaden kan vi inte ha upphandlingssystem som tillåter och förutsätter social dumpning.

Men politikerna måste handla snabbt. Att ytterligare ett stort infrastrukturprojekt byggs utan några sociala krav är inte bra för de som jobbar med Ostlänken och det är inte bra för skattebetalarna.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Följ ämnen i artikeln