Tågkaoset är inte framtiden

Statsminister Stefan Löfven ska ut och åka tåg. I morgon börjar Socialdemokraternas partikongress i Västerås.

Socialdemokraterna samlas till kongress och det som ombud och politiska journalister önskar allra mest - utöver att festen på lördag blir rolig - är väl att tågen går som de ska.

I vår har ju svenskarna fått lära sig att det inte bara är på sommaren (solkurvor!) och på vintern (snö!) som svensk järnväg är ett lotteri.

Ständiga problem

Om ombuden kommer fram till Västerås i morgon så lär det där sätta sin prägel på den socialdemokratiska partikongressen.

För vad är det för samhällsproblem vi ständigt diskuterar? Bostäder, skolan och sjukvården. Och så tågen, förstås.

Nästan alla ser bostadsbristen, nästan alla känner någon som är arbetslös, nästan alla är medvetna om klyftorna i utbildningen och välfärden. Och nästan alla söker de politiska svaren på hur vi kan komma vidare.

Det är klassiska områden för den samhällsbyggarpolitik där socialdemokratin en gång var så dominerande. Men några vidare svar får vi inte av Socialdemokraterna.

Vi lever i en tid där Världsbanken, valutafonden IMF och rockstjärneekonomer talar om att det vår del av världen nu ­behöver är djärva satsningar mot ojämlikhet och kraft­fulla investeringar i infrastruktur, bostäder, hållbar energi, barnomsorg och utbildning. ­Bara så kan vi knäcka arbets­lösheten och få i gång ekonomin.

EU vill ha tillväxt

På arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv pratar man om att Sverige har en "investeringsskuld" på 300 miljarder kronor eftersom vi i decennier struntat i att bygga ut vår infrastruktur. Bortsett från Grödingebanan och Botniabanan har det knappt gjorts några nyinvesteringar på svensk järnväg under de senaste 50 åren.

I går enades EU om en ny fond för att få i gång investeringarna ute på kontinenten. Med ett startkapital på 21 miljarder euro från EU-budgeten och Europeiska investeringsbanken vill man  locka fram privat kapital för investeringar på totalt 315 miljarder euro.

"Det som är viktigast är att fonden ska börja stimulera investeringar, jobb och tillväxt i Europa", skriver EU-kommissionens vice ordförande för investeringar Jyrki Katainen i ett pressmeddelande.

Är S ett framtidsparti?

Men i Sverige tiger finansminister Magdalena Andersson och statsminister Stefan Löfven stilla. I veckan har dock ett antal socialdemokratiska röster krävt att regeringen sjösätter offensiva infrastrukturprojekt för att få i gång ekonomin, minska klyftorna och få ner arbetslösheten.

Nu måste partiledningen lyssna, om de menar allvar med att Socialdemokraterna ska vara Framtidspartiet.

Det är inte fel att låna pengar, det är inte fel att lägga en ­expansiv budget och det är inte fel att elda på den ekonomin med investeringar.

Det är nämligen precis vad Sverige behöver.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Följ ämnen i artikeln