Snart föreslår väl Olofsson teleportering av Trollhättan

Även om gårdagens styrelsemöte avbröts tycks Saab vara på väg att ansöka om rekonstruktion. Det känns svårt att vara optimistisk. Precis den vägen har världens biltillverkare avvisat.

Näringsminister Maud Olofsson håller i alla fall ångan uppe.

–?Det finns bra delar av Saab, sa hon i onsdags när hon kastat dörren i ansiktet på företaget.

Sedan började hon räkna upp vad trollhätteborna borde syssla med. Vindkraftverk och plug in hybrider till exempel.

Att hon inte på samma gång föreslog bränsleceller, höghastighetståg och teleportering.

En bilfabrik utan pengar skulle alltså, med Olofssons råd i ryggen, ge sig in i branscher där det antingen redan finns specialister eller där världens största industrikoncerner kämpar för att hitta lösningar. Och hon säger att hon inte skulle kunna driva ett vanligt bilföretag...

Jag kommer att tänka på det sämsta i 1970-talets prat om alternativ produktion. Omställning till samhälls­nyttiga produkter, Lucas, Algots Nord och sådant. Jag samlade själv in pengar till sömmerskorna i Skellefteå.

Egentligen handlade det om att mobilisera de anställdas kunnande, förutsättningen för meningsfull produktion. I verkligheten blev resultatet alltför ofta from svada från världsförbättrare utan ansvar.

Jag undrar hur Olofsson skulle se ut i kläder från Mah Jong?

Jag känner Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Saab, som en stillsam man. Vi har talat om framtiden för Trollhättan och om GM:s försök att ställa anställda i olika länder mot varandra.

Trots att det funnits anledning – och det har det – har han sällan brusat upp.

Nu har näringsministerns påstående att det varken finns affärsplan eller ansökan om utvecklingslån från Saab ändå retat Åkerlund.

–?Det är ren lögn. Riktigt dåligt. Jag tycker inte att man ska behöva komma med osanningar i en sådan här svår situation. Det gör mig riktigt irriterad, säger han till Dagens Arbete.

Och även om Åkerlunds sätt att läsa säkert påverkas av situationen har han ju faktiskt sett Saabs planer, till skillnad från de flesta som svarar på opinionsundersökningar och webb­enkäter.

Regeringskansliets medieapparat går på högvarv för att bedyra ministrarnas oskuld. Det vore bättre om den energin ägnades Trollhättans framtid.

Jag har aldrig gillat talet om en närande och en tärande sektor. När den väldige ordföranden i Metall, Leif Blomberg, fick den betydligt mindre Sigvard Marjasin att gå i taket med sitt tal om gökungar kände jag sympati för Marjasin. Kramen som avslutade trätan tillhör den svenska folkhems­historien.

Borgerlighetens slöa prat om den ”ofantliga sektorn” ska vi inte ens tala om. Som om varu­produktionen skulle kunna fungera utan skolor, sjukhus och äldre­omsorg.

Ändå måste jag medge att det är lika främmande när Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson gör tvärt om. Nu är det nämligen bilindustrin, eller mer precis Saab, som ställs mot utbildning och vård. Som om det ena skulle kunna fungera utan det andra.

Varifrån tror Fredrik Reinfeldt att de skattepengar han talar om kommer? Från Bo Lundgrens kassakistor eller Anders Borgs källarvåning?

Har det aldrig slagit den svenske statsministern att välfärdens förutsättning är att det också finns människor som tillverkar bilar, kylskåp, stål och korv?

Följ ämnen i artikeln