Thorwaldsson tittar på medan SAS kraschlandar

Bryr sig S-regeringen inte om strejkrätten?

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) håller presskonferens om SAS den 7 juni.

Nu har SAS-strejken pågått i mer än en vecka. För varje dag utan att parterna kommer överens drabbas tiotusentals resenärer av inställda eller försenade flyg. Och bolagets redan ansträngda kassa fortsätter tömmas.

Staterna är huvudägare

SAS har två huvudägare, som tillsammans äger mer än 40 procent av aktierna. Det är regeringarna i Sverige och Danmark.

Regeringarna pratar om att minska ägandet. Men så sent som i början av juni meddelade näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) att statens lån till SAS ska omvandlas till aktier. Staten ska alltså äga ännu fler andelar i det krisdrabbade bolaget.

Att äga SAS har inte varit någon lönsam affär under de senaste tjugo åren. Svenska skattebetalare har lagt åtta miljarder på att hålla ett flygbolag under armarna.

Den flygande holländaren

I fjol anställde SAS för första gången en icke-skandinavisk vd. Anko van der Werff har tidigare varit chef för det colombianska flygbolaget Avianca. Där valde han att ansöka om konkursskydd i amerikansk domstol – precis som SAS nu gjort.

I Avianca gjorde sig van der Werff av med huvuddelen av personalen, och sänkte lönerna för dem som fick vara kvar. Samtidigt som han plockade ut en rejäl hacka själv. van der Werff fick en bonus på mer än 30 miljoner kronor från det krisdrabbade flygbolaget.

van der Werff har beskrivits som ”den flygande holländaren” som kan stå ovanför olika intressekonflikter inom SAS. Men det dröjde inte länge innan han själv hamnat i konflikt med företagets anställda.

SAS vd angriper piloterna för att ”bete sig skamligt” när de använder sig av sin lagliga rätt att strejka. Det är inte något som bäddar för en snar lösning på konflikten.

Piloterna blir bemanningsanställda

Huvudfrågan är att företaget vägrar låta de piloter som fick gå under pandemin återvända. I stället bemanningsanställer man genom ett dotterbolag på Irland. På så sätt kommer SAS runt anställningstryggheten.

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten förespråkade häromdagen nationella branschövergripande avtal för piloter. Och det stämmer att många av konflikterna i branschen beror på att det saknas gemensamma spelregler.

Om arbetsgivarsidan kan övertyga andra bolag om att de ska teckna kollektivavtal, så skulle det betyda mycket för att skapa ordning och reda på arbetsmarknaden.

Lyft villkoren - krascha dem inte

Men just nu händer raka motsatsen. SAS-ledningen anpassar löner och arbetsvillkor neråt för att konkurrera med Ryanair och andra lågprisbolag. En dåligt tajmad åtgärd, eftersom flygbranschen just nu skriker efter personal.

Tidigare medarbetares kompetens skulle sitta väl till pass.

Såväl Sverige som Danmark leds av socialdemokratiska regeringar. I Sverige är ansvarig minister tidigare LO-ordförande.

Hur länge kan regeringen sitta på åskådarläktaren medan SAS-ledningen kör bolagets förtroende i botten?

Hur påverkas du av SAS-konflikten? Vad tycker du om SAS-ledningen och piloternas agerande? Borde regeringen kliva in och ta sitt ansvar som storägare i SAS, och vad borde man i sådana fall göra?

Ledarskribent Peter Gustavsson chattade med läsarna.

Denna chatt är stängd.

  • 12 juli 2022

    Jätteviktigt att stödja piloterna nu! Regeringarna borde låta den där holländaren flyga vidare och stötta pilotfacket!

    Anna Y

    Hej Anna, ja det är viktigt att stödja kampen för vettiga villkor. Det var den sista frågan jag hann med idag, tack igen för många bra inlägg och vi får fortsätta följa vad som händer i SAS-konflikten. Ha en trevlig dag!

    Peter Gustavsson
  • 12 juli 2022

    Sluta ge konstgjord andning till ett döende bolag. Vi provade med varven på 70-talet, gick så där. Låt SAS gå i konkurs. Den funktion som SAS fyller inrikes kan istället upphandlas. Staten (eller det offentliga) ska överhuvudtaget inte äga bolag som agerar på en privat marknad.

    Lars-Johan

    Hej Lars-Johan! Man har ju gått in med lån och nytt aktiekapital ett antal gånger nu och visst kan man fråga sig när det är nog. Som alltid är det väl en bedömning om man tror att det är möjligt att vända trenden. Att verka för likvärdiga villkor i flygbranschen och stoppa underbudskonkurrens är kanske det viktigaste man kan göra om man inte bara ska ha lågprisflyg i framtiden. Men där behövs också EU som aktör – särskilt när det gäller frågor om säkerhet för passagerarna.

    Peter Gustavsson
  • 12 juli 2022

    Hur ser du på möjligheterna för alla övriga svenska fackförbund att gå ut i generalstrejk mot svenska och danska regeringarna för att tvinga ägarna att respektera fackförbunden och tvinga fram en ändring inom branschen där alla ska omfattas av sunda värderingar på marknaden?

    Agera

    Hej Agera! Dansk markpersonal har redan gått ut med sympatiåtgärder, och det kan säkert bli andra sådana insatser också. Om ett företag vill pressa löner drabbar det sällan bara en kategori anställda...

    Peter Gustavsson
  • 12 juli 2022

    Behövs inte SAS flottan för svensk transport i kris och beredskapsläge?

    Eller räcker MSB och militärens transportfordon och klarar uppgiften?

    Thomas Järlinge

    Hej Thomas! Bra fråga som jag inte riktigt har ett bra svar på, men säkert någon annan läsare. Helt klart är att transportflyget är viktigt, de plan som kör passagerare har ofta också annan last som behövs i handelsutbytet. Också när persontrafiken låg helt nere under pandemin gick det en hel del flygtransporter. Sedan behöver bränslen bytas och flyget fasa om till el och vätgas men det är en annan fråga.

    Peter Gustavsson
  • 12 juli 2022

    SAS har gjort sitt. Dags att släppa taget om detta företag. Sverige ska inte hålla SAS under armarna inte hålla på med konstgjord andning. Bäst är att företaget blir uppköpt avexvis Lufthansa eller liknande.

    Mats Roslund

    Hej Mats! Det är ett sätt att se på saken. Jag tror fortsatt att ett viktigt intresse för Sverige är att det ska finnas företag som trafikerar inte bara stora linjer utan också mindre sträckor. Och att svenska flygplatser inte bara blir matarflygplatser till exempelvis Kastrup. Men inte säkert att ägande av ett flygbolag är det enda sättet att lösa det på.

    Peter Gustavsson