Facket anklagar SAS för att vilja ha strejk

”Helt obegripligt” • SAS svar: Absurt

Publicerad 2022-07-09

Medan tiotusentals resenärer dagligen går miste om sina resor har SAS och facket fortfarande inte återvänt till förhandlingsbordet.

Men enligt facket var en strejk precis vad SAS ville ha.

– Det verkade som att det var helt okej för SAS att det blev konflikt, säger Jan Levi Skogvang, ordförande på SAS Norges pilotförening.

Under måndagen gick SAS-piloterna ut i strejk. Hundratals flighter har ställts in och när konflikten når ett slut är det ingen som vet.

Strejken föregicks av långa förhandlingar som flera gånger sköts upp då SAS och facket inte kunde komma överens.

När vd Anko van der Werff slutligen meddelade pressen att strejken var ett faktum sa han att piloterna inte hade varit tillmötesgående och att de ”betedde sig skamligt”.

”Obegripligt”

Från fackligt håll har man å andra sidan hela tiden hävdat att ”SAS ville ha strejk”.

När Aftonbladet på onsdagen pratar med Jan Levi Skogvang, ordförande på SAS Norges pilotförening, upprepar han samma paroll:

– SAS har önskat sig det här och så får det vara. Det är helt obegripligt eftersom en sådan här konflikt är väldigt dyr.

Jan Levi Skogvang, ordförande på SAS Norges pilotförening

”Verkade vara okej med strejk”

Enligt honom trodde och hoppades facket länge på att konflikten skulle gå att lösa utan strejk.

– När en förhandling fortsätter och fortsätter finns det såklart en förhoppning om att komma i mål. Vi tänkte att det fanns en möjlighet.

Var och när brast det då?

– Det kan jag inte gå in i detalj på. Men de var lite ovilliga och det verkade som att SAS inte hade något problem med att det blev konflikt, det verkade som att det var helt okej för dem att det blev konflikt.

Varför skulle de vilja ha en strejk?

– Det får du fråga dem om.

Inställda flighter på måndagen, när strejken var ett faktum.

Hur förklarar man att SAS har låtit så upprörda över strejken då?

– Det är ett uppförande som de får stå för. Det är bara de som har valt den här konflikten.

SAS: ”Absurt”

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, kallar fackets påståenden om att SAS ville ha en konflikt för ”en fullständig lögn och helt absurt”.

– Det är inget annat än ett avancerat försök att vända på ansvaret. Det är de som har gått ut i konflikt och varslat om strejk. En konflikt är det absolut mest förödande som kunde hända oss, våra kunder tappar förtroendet och kommer inte iväg på resor.

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

Sedan strejken bröt ut har förhandlingarna mellan parterna inte återupptagits. Enligt facket ligger bollen hos SAS som svarar att den ligger hos facket.

– Vi bara väntar på att piloterna ska komma tillbaka till bordet. Helt krasst är det medlaren som ska ta kontakt. Men vi har varit tydliga med att vi vill komma i mål med förhandlingarna.

Under veckan har SAS även hunnit ansöka om konkursskydd i en amerikansk domstol för att kunna genomgå en rekonstruktion, en så kallad ”Chapter 11”.

– Chapter 11 är en allvarlig process och inte något vi önskade i första hand men något vi blev tvungna att göra. Om vi får igenom planen kan vi åter igen vara ett konkurrenskraftigt bolag och kommer kunna rädda arbetsplatser samt skapa nya.

Följ ämnen i artikeln