Cheferna vill göra SAS till ett Ryanair

Högtflygande planer på att knäcka facket

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, och Carsten Dilling styrelseordförande i SAS meddelar att bolaget ska ansöka om konkursskydd i USA den 5 juli.

Efter passkaos och mardrömsköer på Arlanda, fortsätter resebranschens mardrömsår.

SAS-strejken påverkar upp emot 30 000 resenärer dagligen. Och konflikten fortsätter växa när flygmekaniker och andra går ut i sympatistrejk.

Konflikten kommer inte som en blixt från klar himmel. Grundfrågan är hur företaget använt pandemin för att försämra de anställdas villkor.

När civilflyget slogs ut under våren 2020, blev många SAS-piloter varslade. Men de fick inte komma tillbaka när resenärerna återvände. I stället tog bolaget in piloter genom ett bemanningsföretag med säte på Irland.

På så sätt kommer SAS runt kollektivavtalet med de nordiska pilotföreningarna, och kan försämra löner och villkor.

Villkor som redan naggats rejält i kanten. Efter tjugo år utan löneökningar ligger pilotlönerna efter åtta års anställning under snittet för privata tjänstemän i Stockholmsområdet, enligt Svensk Pilotförening. För ett jobb i treskift med många timmar borta hemifrån, med mycket helgjobb och svårigheter att planera sin fritid.

Och nu dumpar bolaget alltså villkoren ytterligare, genom att anställa med bemanningsföretag.

Piloterna på SAS är inte ensamma om att ta strid för sina villkor. I sommar pågår strejker också inom British Airways, Easyjet, Lufthansa och Ryanair.

De etablerade flygbolagen har länge kämpat mot konkurrensen från lågprisflyget. Som gör stora vinster på usel service och underbetald personal.

Dåliga villkor kan också vara en säkerhetsrisk. Den europeiska pilotorganisationen skickade nyligen ut en varning när Wizzairs vd uppmanade piloter att flyga fast de är trötta, och menade att det är som att ”lämna över bilnycklarna till en full förare”.

SAS-ledningen tycks tänka att sättet att överleva är att själv bli som lågprisflyget. Inte minst i relationen till de anställda. Enligt Svensk Pilotförening använder sig bolaget av ”hot, lögner och diktat” i stället för dialog och samförstånd.

SAS har nu begärt konkursskydd i amerikansk domstol. Dåliga nyheter för svenska skattebetalare, som under de senaste tjugo åren pumpat in mer än 8 miljarder kronor i bolaget.

800 kronor per svensk, som vi sannolikt aldrig får se röken av igen.

Förhandlingarna står still och konflikten kan pågå länge. SAS blöder med våra skattepengar, därför att dess ledning inte är beredda att erbjuda piloterna rimliga villkor.

Har du påverkats av SAS-strejken? Vad tycker du om bolagets och pilotföreningens krav? Och vad borde svenska staten göra som delägare till SAS?

Ledarskribent Peter Gustavsson chattade med läsarna.

Denna chatt är stängd.

  • Peter Gustavsson
    8 juli 2022

    Nu är klockan 9.30 och chatten stänger. Väldigt stort intresse idag och jag har försökt svara på så mycket jag hunnit, värt att fortsätta diskutera detta i alla möjliga kanaler också fortsättningsvis. Ha en fin fredag och en trevlig helg alla!

  • 8 juli 2022

    Med all respekt för alla anställda, resenärer som köpt biljetter (har själv en resa bokad med SAS) och kollektivavtal mm.

    I och med att företaget ”blöder pengar” så måste de se över alla utgifter och för att få in mer pengar är ju att höja priset på flygbiljetter men funderar då på … hur gör vi resenärer. Flyger vi med SAS då eller går vi över till exempelvis Ryan Air, Wizzair. Intressant fråga!

    Hur ska man göra för att ha SAS kvar? Ekonomin är viktig, ett bolag kan ju inte gå med minusresultat varje år. Det måste ju minst bli ett nollsummespel.

    Nyfiken

    Hej Nyfiken! Bra och viktig fråga. Långsiktigt tror jag det viktigaste är att organisera piloter och andra anställda på Ryanair, Wizzair mm och höja golvet i branschen så bolaget inte konkurrerar med låga löner och dåliga villkor utan med vem som erbjuder bäst service helt enkelt. Men det är en lång resa dit.

    Peter Gustavsson
  • 8 juli 2022

    Tycker detta inlägget är superbra. Fokuset hos journalister behöver ligga på SAS ledning och inte pilotfacket för att förhindra att piloterna drabbas av mer näthat. Det verkar trots allt att det är ledningen som gjort ett flertal fulingar under åren.

    MP

    Tack MP! Ja det finns mycket mer att skriva om detta.

    Peter Gustavsson
  • 8 juli 2022

    Peter!

    Jag jobbar inomrestaurangbranschen ,

    Vi har inte heller betalt helgerna , ingen OB ingen lönehöjning , schemat får vi 7 DAGAR innan.

    Vi jobbar 365 dagar året runt …

    Ska vi också gå ut i strejk ?

    cici

    Hej Cici! Ni är definitivt värda bättre betalt för er arbetsinsats. Facklig organisering är grunden till att få bättre villkor.

    Peter Gustavsson
  • 8 juli 2022

    Jag är stor småsparare med drygt 100,000 aktier.

    Jag önskar att SAS majoritetsägs av Sverige och att vi följer avtal och är ett föredöme internationellt och att Arlanda är hubben för norra Europa.

    Sparka nuvarande VD och finn en Jan Carlson 2.0

    Staffan Nordström

    Hej Staffan! Intressant, lycka till på bolagsstämman!

    Peter Gustavsson

Följ ämnen i artikeln