I Adamsons ateljé

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-12

Jim Dine: Untitled Diana.

De flesta känner till Jim Dine, Jenny Holzer och Robert Rauschenberg, alla samtidskonstens stora namn.

Men inte många vet vem David Adamson är. En stor konstnär han också. David Adamson är förmodligen världens bäste tryckare av digitala bilder. Han började sin karriär hos Petersburg Press i London och har nu under flera decennier reproducerat verk av alla världens betydande konstnärer.

I Paris visas nu ett intressant urval från hans ateljé. Här finns tio av hans portfolios: Chuck Closes stora porträtt av Rauschenberg, Roy Lichtenstein och Jasper Johns, här kan man se Jenny Holzers fantastiska textinstallationer i Paris, och Rauschenbergs svåråtkomliga svartvita bilder från New York. Bland annat.

Men det som gör utställningen värd en resa är Robert Longos hisnande bearbetningar av Edmund Engelmans bilder från Freuds tomma lägenhet och praktik på Berggasse 19 i Wien. Ett skrämmande utsnitt ur vår samtidshistoria: 1938 flydde Freud till London undan nazisterna och Hitler. Samme Hitler vars mor tänkte låta den unge psykoanalytikern i Wien behandla för psykiska störningar. Vad hade hänt med världshistorien om Hitler hade hamnat i Freuds soffa"

Utställningen är väl sammanhållen och genom sitt varierande urval mycket sevärd. Den blir inte mindre intressant av att ett av Europas ledande fotomuseer uppmärksammar en hantverkare bakom bilderna. Plötsligt förstår jag det analoga mellan en skicklig tryckare och en översättare. Medskapandet, känsligheten.

Konst

Anders Paulrud

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.