Nu kommer Ryssland rakt genom toaletten

Mattias Beijmo är inte rädd för ”Skibidi toilet”

Internet-memet “Skibidi Toilet”.

I tisdags kunde Sveriges Radio ”avslöja” att Internet-memet ”Skibidi Toilet” är en rysk påverkansoperation. Under vinjetten ”Former av krig” säger Sveriges Radio att ryske Alexey Gerasimovs serie är ”ett sätt att påverka opinionen hos de minsta”. Det är Aida Alvinius som säger det – värmlänning och mamma till en flitig Skibidi-tittare. Men Alvinius är inte bara mamma. Som av en slump är hon dessutom forskare på Försvarshögskolan.

Reportern Olga Sosninas reportage sändes i såväl P1 Kultur som lokala P4 Värmland. Förutom försvarsforskaren intervjuas också en orolig psykolog från en skola på orten. Sedan presenterar Sosnina beviset för den ryska propagandan: Alexey Gerasimov har smugit in tre ”politiska” avsnitt bland de 70 andra.

I ett av dessa ”manipulativa” avsnitt, dyker amerikanska presidenter upp ur toalettstolarna. I ett annat intar en gigantisk, gyllene toalett med Vladimir Putin i en amerikansk stad, och alla flaggor byts från amerikanska till ryska. Det tredje exemplifieras inte; menar Alvinius månne avsnitt 17 när Andrew Tate dyker upp ur en toalett?

 

Låt oss dra i nödbromsen här. Visst, 800 miljoner visningar på Youtube påverkar; skibbidibbandet på skolgårdar är en global lägereld i den unga Generation Alphas digitala kulturlandskap. Men: amerikanska och ryska presidenter som dyker upp ur toaletter – en koordinerad, rysk påverkansoperation? Det saknas helt analyser, de finns inte inte ens i haschdoftande Reddit-trådar, om att Skibidi Toilet slugt sprider ryska narrativ.

Diktatorer och krig har förekommit i absurdistisk, yxigt animerad humor tidigare. Monty Python's Flying Circus ansågs även de fördärva ungdomen och har i efterhand fått påtvingade politiska dimensioner. (I övrigt absolut inga andra, kvalitativa jämförelser).

Längst ned på alla Sveriges Radios webbsidor står att deras journalistik är grundad i ”trovärdighet och opartiskhet”. Man ska stå oberoende i förhållande till bland annat politiska särintressen. Oftast är det så, med råge. Men: public service ska ju enligt civilförsvarsuppdraget också vara en påverkansreurs för att stärka vår vaksamhet. Och det måste sägas: hela radioinslaget känns som en påverkansoperation. Ett försök att få skärmberoende och Youtube-algoritmer till en konsekvens av Putins propagandamaskineri. Nänä. Det där klarar vi i väst bra av själva. Vi uppfann övervakningskapitalismens beroendeframkallande plattformar, och nu får våra barn lida.

 

I går inskärpte Säpos chef Charlotte von Essen återigen hotet mot vårt land. Vid en presskonferens lyfte hon särskilt att ”ombud” var en alltmer vanlig taktik. Personer eller fenomen används som mellanhand i den destabiliserande propagandan. Enligt Försvarshögskolan är alltså machinima-animerade toaletter med presidenter som sjunger ”Skibidi dop dop dop yes yes. Skibidi dobidi dib dib” dessa ombud.

Café Bambino – Poor things, Jennifer Lopez och sex med känslor

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.