Bedragarna attackerar vår tillit till varandra

Advokaten Magnus Nyström hjälper vanligt folk mot bankerna

Magnus Nyström vann ett mål i Högsta Domstolen där en bank dömdes att betala tillbaka pengar till en kund som utsatts för telefonbedrägeri

Förra året var det första sedan 1854 som inga bankrån begicks i Sverige. Det låter bra tills man inser vad som skett i stället: med argument om säkerhet har bankerna tagit bort kontanthanteringen och lagt ner kontor och bemanning. Det man har gjort är att flytta över risken på kunderna. Med Bank-ID har banken gett nyckeln till valvet till var och en av oss.

Men ansvaret att skydda insatta pengar är fortfarande bankens – det har nu konstaterats på högsta ort.

I juni 2022 vann advokaten Magnus Nyström på advokatfirman Arne de Bourgh i Uppsala ett mål i Högsta Domstolen där en bank dömdes att betala tillbaka pengar till en kund som utsatts för telefonbedrägeri.

 

När jag besöker det anspråkslösa kontoret i Uppsala kommer jag att tänka på filmen ”Erin Brockovich”. Där får en liten advokatbyrå rätt mot de stora bolagen, och maktspelet har betydelse för juridiken. I en scen låtsas den lilla byrån ha med sig fler advokater i förhandlingarna för att visa överläge.

Sexuella kränkningar och övergrepp är självklart personliga frågor. Men ekonomiska bedrägerier kränker också den personliga integriteten

Jag frågar Magnus Nyström om han har sett ”Erin Brockovich”. Jodå, det har han. Banken som han gick upp mot hade två advokater i alla instanser. De kostade fyra gånger så mycket som han, som höll förhandlingarna skriftliga delvis för att hålla nere kostnaderna.
– Jag blir inte skrämd av det, men klienten kan bli det när man upplyser om situationen. Kostnaderna kan skrämma dig att backa.

Den som förlorar ett mål är skyldig att betala alla kostnader. Det innebär en väsentlig skillnad mellan en privatperson och en storbank. Särskilt som den som utsatts för ett bankbedrägeri är ett brottsoffer som kanske redan har förlorat alla sina pengar.

Vad är det för system där en privatperson – en medborgare – tvingas in i förhandlingar med vinstdrivande företag efter att ha blivit utsatt för ett brott?

 

På senare tid har domstolsbeslut ofta gett upphov till breda kulturdebatter där man diskuterar just ansvar, skuld och skam. Sexuella kränkningar och övergrepp är självklart personliga frågor. Men ekonomiska bedrägerier kränker också den personliga integriteten.

Magnus Nyström tror att det finns ett mörkertal med offer som inte orkar anmäla att de blivit lurade. Det handlar också om hur mycket pengar det rör sig om och vem man är som person huruvida man bestämmer sig för att gå vidare och kämpa för sin rätt.

För honom började det när en klient tog kontakt. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gick ännu då på bankernas linje och lade ansvaret för transaktioner på konsumenten. Men det stämde inte med betaltjänstlagens intention, såg Magnus Nyström. Där står att banken ansvarar för insatta pengar.
– När jag tittade i lagen och i förarbetena för hur lagen ska tolkas så tyckte jag att vi hade rätten på vår sida. Men jag var inte alls säker på hur det skulle gå. Vi vann i tingsrätten, banken överklagade till Hovrätten, där vi förlorade. Då är det liksom redan igång och man fortsätter till HD.

Med HD-domen kom ett prejudikat för bankbedrägerier i Sverige, även retroaktivt för de som skett tidigare. Nu ändrade också ARN sin praxis och sina råd till konsumenter.

 

Telefonbedrägerier är en typ av brott som har ökat snabbt. Enligt en artikel i SvD handlar det om över 600 miljoner kronor under 2022. Antalet anmälda brott ökade med 86 procent jämfört med året innan. Polisen berättar att organiserad brottslighet ofta ligger bakom. Man har slagit till mot rena telecallcenter där många sitter i samma rum och ringer efter manus. Bedragarna är skickliga, skapar stress och får en att agera snabbt för att hjälpa till. Ofta anknyter de till aktuella frågor som det talas om i media, som GDPR och liknande.

Sverige är ett av de länder i världen där digitaliseringen gått längst. Bedragare gör webbsidor som ser exakt ut som bankens, skapar falska länkar, kontaktar oss via Messenger och Facebook. Det händer att de erbjuder sig att ”hjälpa till” med en application och tar över kundens skärm.

Därför är bankbedrägerier ett skambrott där vi måste hjälpas åt att vända skammen från den som lurats till förövaren

Detta är lösningar som framhålls som en fördel när vi köper datorer. Nu används dessa lösningar emot oss.

Många känner sig dumma som har blivit lurade. Man skäms, säger offret ”Alma”, 86 år, i SvD-artikeln.

Det är här som bankbedrägerier kommer så nära andra övergrepp. Man släpper en annan människa inpå sig, ger den sin tillit, som besvarar ens generositet med att lura ifrån en allt man har. Det går djupt. Dessa människor som svarat på kontakten är ju inte dumma – de är hederliga. De har velat hjälpa när någon som uppger sig vara från till exempel en bank eller ett inkassoföretag ringer om något problem.

 

Magnus Nyström bekräftar att det känns tungt för den som drabbas. Efter vinsten i HD har han fått kontakt med andra bedragna, och han kan se ett mönster.
– Många gånger är det personer som litar på andra i vanliga fall. Deras positiva människosyn får sig en törn. Det är väldigt märkbart.

Därför är bankbedrägerier ett skambrott där vi måste hjälpas åt att vända skammen från den som lurats till förövaren, men också på bankerna. Efter HD-domen 2022 gjorde Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell något som aldrig gjorts förut. Hon skrev brev direkt till de högsta cheferna för alla landets banker och uppmanade dem att följa domen. Det här handlar om bankernas heder, sa hon till tidningen Finansliv.

Har bankerna ändrat sitt beteende mot offer efter domen, undrar jag. Magnus Nyström svarar diplomatiskt att bankerna har varit rätt svala att rätta sig efter domen.

Men ARN har kommit till flera avgöranden efter att man ändrat sin praxis och hänvisar numera konsumenter till HD-domen. Magnus Nyström för förlikningsdiskussioner för flera klienter, och Konsumentverket driver också ett ärende för att få prejudikat i en fråga. Kunden har ett visst eget ansvar att skydda sina koder och konton, men framför allt måste säkerheten lösas ovanför konsumentnivå, säger Magnus Nyström.
– Bankerna och utfärdare av Bank-ID och säkerhetslösningar måste samarbeta för att skapa ett tryggt system för kunderna. De har lagt ner kontanthanteringen och ersatt det som fanns tidigare med Bank-ID, Swish och digitala lösningar. Detta finns nu i våra telefoner. Vi har ingen möjlighet som medborgare i dagens samhälle att avstå från dessa lösningar. De måste ta huvudansvaret.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.