Klimatet får aldrig bli viktigare än pengarna

Vi tycker att tio kronor extra för jeansen är för mycket begärt

En av de licensierade ”gröna” fabrikerna i Dhaka i Bangladesh

Det har gått nio år sedan Rana Plaza-olyckan i Bangladesh. Då dödades 1 134 personer när åttavåningshuset, där tusentals textilarbetare sydde billiga kläder till bland annat shoppingsugna svenskar, rasade samman.

Många hade larmat om att huset var fallfärdigt. Men kostnaderna måste hållas nere. Tröjornas pris ska vara lågt, vi ska kunna köpa och slänga och handla och kassera i evighet amen.

När Aftonbladets Staffan Lindberg och Lotte Fernvall nu besöker Bangladesh i sin granskning av textilindustrin visar det sig att samma dogm fortfarande styr.

Hållbarhet, klimatarbete och minskade utsläpp må vara queen, en central del av retoriken och de beställande bolagens självbild, men pengarna är kingen.

Tio spänn mer för ett par jeans hade räckt, då hade textilfabrikerna sluppit stänga av reningsverken. Då hade grön, åtminstone betydligt grönare, tillverkning varit finansierad och det orenade, giftiga, vattnet inte runnit ut i floderna.

 

Villkor, arbetsmiljö och löner hade fortsatt vara för dåliga ändå, trots att fackliga organisationer, även svenska fackförbund, tagit strid om detta i decennier – och faktiskt många gånger vunnit mark.

Men nu går det bakåt, i första hand vad gäller hänsyn till klimat och miljö.

H&M och de andra fast fashion-giganterna, som vill kunna erbjuda mig en t-shirt för 49 kronor och ett par kostymbyxor för 189, hänvisade först till pandemin för att få textilfabrikerna i Bangladesh att sänka priset. Sedan till kriget i Ukraina. Snart till inflation och elpris. Och det kommer finnas andra skäl efter det.

Det går att beklaga utvecklingen, sörja när nästa fabrik rasar samman, uppröras över det smutsiga vattnet och de missade hållbarhetsmålen.

 

Men slutsatsen tycks ändå hela tiden bli densamma: Vi har inte råd. I stället förväntar vi oss att klimatet och arbetarna tar kostnaden.

H&M har inte heller råd. Man kan göra mycket. Men deras vinst på elva miljarder kronor 2021 går helt enkelt inte kompromissa med.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.