Underbart med underkläder

Les ballets C de la B på Dansens hus.

Alain Platels senaste koreografi för Les Ballets C de la B klär bokstavligen av dansarna, medan skönheten och människan kläs av bildligt. En efter en traskar dansarna in på scenen, de klär av sig allt utom underkläderna och sveper en mörkrosa filt över axlarna. Boskap hörs råma ur högtalarna och försiktigt börjar de nio dansarna att skrapa med ena foten och sniffa lite på varandra i nacken. Djurlivet kommer att följa dansarna under stora delar av föreställningen, som i en liten mim om en flirt på stranden, medan resten av ensemblen blir till långbenta fåglar som surrar och flaxar i bakgrunden.

Alain Platel har använt sig av alla de rörelser som vi använder omedvetet, eller hos en del betraktas som en mild åkomma. Tics, spasmer och andra muskelryckningar bildar det koreografiska alfabetet. Styckets titel, Out of Context, ska alltså förstås som dels hur detta alfabet förstoras och förstärks, dels som en vald estetik, eftersom dessa rörelser normalt inte uppfattas som vackra.

Långsamt förmänskligas rörelserna, det som inledningsvis var ett slags djurimitationer glider omärkligt över i det alltför mänskliga och får en höjdpunkt i den parodi på discodans där enstaka rader från gamla hits genererar en spastisk dans som är nog så lik den discodans som länge dansades på fullt allvar, även om dess utövare kanske inte vill erkänna det. Fram träder ett slags mänsklighet på muskelnivå, en hyllning till det okontrollerade och ohjälpliga, allt det som ingen av oss kan göra något åt, men som vi oftast låtsas som om det inte finns.

Men Platel kan inte undgå att skapa en koreografisk harmoni. De ytterst skickliga dansarna fördelas vackert över scenrummet, scenerier såväl som den gemensamma rytmen är exakt och mättad. Så alldeles utanför kända sammanhang hamnar inte denna eleganta föreställning.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.