Flyget är inte alls den klimatbov ni påstår

Replik från Transportföretagen om flygets klimatpåverkan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-06-13

Samtliga trafikslag behövs för att Sverige och världen ska utvecklas i positiv riktning. Det har visst Greenpeace missat när de skjuter mot flygtransporterna. Replik från Transportföretagen.

REPLIK. Greenpeace påstår att regeringen och flyget bagatelliserar flygindustrins klimatpåverkan och hänvisar till sina egna undersökningar.

De har helt missat Transportstyrelsens rapport som visar att flygets klimatarbete minskat utsläppsmängden med 21 procent på 15 år och fortsätter minska.

Greenpeace har fel om att flyget har störst påverkan på klimatet. I dag står svenskt inrikesflyg för mindre än 1 procent av landets totala utsläpp. Av utsläppen från EU:s transporter står flyget för drygt 13 procent.

 

Dessutom är luftfarten är ett av de mest infrastruktursnåla transportslagen och den har också klimat- och miljöpåverkan som sällan lyfts.

Flygets inställning kvarstår: utsläppen ska ner, flyget ska bli fossilfritt och förorenaren ska betala. Därför är det bra att EU inom ramen för Fit for 55 är överens om hur flygets omställning ska ske.

 

För flygets alla olika lösningar står byte av bränsle för den största delen av utsläppsreduktionen. Från fossilt till grönt och hållbart drivmedel tillverkat av restprodukter från en stor variation av råvaror.

Redan nu kan du köpa hållbart flygbränsle när du bokar din flygbiljett och minska flygresans utsläpp på samma sätt som du köper grön el.

Rakare flygvägar, vätgas- och eldrift för kortare sträckor är fler verktyg som behövs för att nå EU-målet netto-noll utsläpp 2050.

 

Greenpeace har även fel om biobränslet. Det är inte bacon vi kommer tanka flyget med, utan fettet som finns kvar när du stekt ditt bacon eller friterat din falafel. Tillsammans med andra rester från matlagning, livsmedelsproduktion och skogsbruk.

Här finns stora mängder energi som annars lämnas utan att göra någon nytta. Biobränsle är resurseffektivt och reducerar utsläppen av växthusgaser.

Så ja, infrastrukturminister Andreas Carlson har rätt när han säger att flyget kommer vara ett av de mest klimatsmarta transportslagen.

 

Samtliga trafikslag behövs för att Sverige och världen ska utvecklas i positiv riktning. Det har visst Greenpeace missat när de skjuter mot flygtransporterna.


Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen
Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.