Vi förbjuder flygresor till Malmö & Göteborg

Rödgröna styret i Stockholm: Våra 40 000 anställda får ta tåget i stället

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-06-22 06.00

Stockholm är regeringens motpol. När regeringen gynnar flyget och ökar utsläppen premierar Stockholm i stället tåg och fortsätter kampen för att pressa ned utsläppen, skriver Åsa Lindhagen, miljö- och klimatborgarråd.

DEBATT. Vi befinner oss i en akut klimatkris som eskalerar. Samtidigt driver Sveriges regering en politik som ökar utsläppen. Det är totalt ansvarslöst och ett svek mot både nutida och kommande generationer.

Regeringen går nu fram med förslag om att halvera flygskatten, ett förslag som enligt regeringens egna uträkningar skulle resultera i att 300 000 fler passagerare skulle välja flyget varje år. Samtidigt sätts tågunderhåll på undantag och nya stambanor för att få ner trängseln på järnvägsrälsen prioriteras bort.

I det här djupt allvarliga läget måste vi i kommunerna jobba ännu hårdare för att få ner utsläppen. Tillsammans med näringsliv, civilsamhälle och individer behöver vi driva på omställningen när regeringen abdikerar.

 

I det arbetet är hållbart resande en central pusselbit. Därför inför Stockholms rödgröna styre nu en ny resepolicy för stadens 40 000 anställda. I första hand ska digitala mötesformer väljas när deltagare inte befinner sig på samma plats. I de fall resor ändå behöver göras ska tåg och kollektivtrafik alltid vara förstahandsval inom Sverige och Europa.

Därtill förbjuds flygresor i tjänsten till Malmö och Göteborg. Här ska i stället tåget premieras.

Överskottspengarna läggs i en pott som kommer att användas till att plantera träd i staden

I särskilda fall kan undantag göras, men då ska högsta chef inom förvaltningarna ge sitt godkännande och Stockholms stad kommer dessutom att sätta ett internpris på flygresan som ligger 50 procent högre än det faktiska priset.

Överskottspengarna läggs i en pott som kommer att användas till att plantera träd i staden.

Målet är dock att potten ska vara så liten som möjligt. Påslaget på 50 procent är alltså inte ett sätt att klimatkompensera flygresorna utan är stadens egen flygskatt som syftar till att göra flygresorna så dyra att de väljs bort.

 

Med 40 000 medarbetare är Stockholms stad en av Sveriges största arbetsgivare. Att förbjuda flygresor minskar inte bara utsläppen utan kan också bidra till att förändra normer hos människor.

Vi ser redan i dag ett skifte med ett växande intresse för tågresor ut i Europa. Vi vet också att det, tvärtemot regeringens ständiga utsagor, finns ett stöd för den här typen av beslut hos befolkningen. I SOM-institutets undersökning stödjer en majoritet av svenskarna ett förbud mot inrikesflyg där destinationen kan nås inom tre timmar med tåg.

 

Klimatkrisen och krisen för den biologiska mångfalden är mänsklighetens största ödesfrågor någonsin. Hos allt fler människor växer insikten om detta och förståelsen för att vi inte kan fortsätta leva våra liv på ett ohållbart sätt.

Människor vill vara med i arbetet för att ställa om samhället. Politikernas jobb är att visa ledarskap och underlätta att leva hållbart.

Politiker måste också våga tala klarspråk om läget, såsom att det inte går att fortsätta flyga fossilflygplan när jorden brinner. Det krävs resolut handling, inte en bakåtsträvande fossilregering som eldar på krisen.

 

Stockholm är regeringens motpol. När regeringen gynnar flyget och ökar utsläppen premierar Stockholm i stället tåg och fortsätter kampen för att pressa ned utsläppen.

I det arbetet vill vi kroka arm med företag, föreningar och andra kommuner. Tillsammans kan vi ta ansvar när regeringen sviker.


Åsa Lindhagen, miljö- och klimatborgarråd (MP)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen