Du har rätt – skolan måste få resurserna

Slutreplik om att införa psykisk hälsa på skolschemat

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-03-31

Flera av oss är verksamma i skolans värld och vi kan inte nog betona vikten av att skolorna också ges goda förutsättningar när det kommer till att lära ut om psykisk hälsa. Slutreplik från 16 expertorganisationer.

SLUTREPLIK. I en replik till vår debattartikel ”Inför psykisk hälsa på schemat, skolministern” skriver läraren Maria Wiman att hon håller med om att elever borde få lära sig om psykisk hälsa i skolan.

De bör ges grundläggande kunskaper för att skapa hälsofrämjande vanor, sätta ord på känslor och verktyg att hantera livets toppar och dalar.

Men, understryker hon – att lämpa över uppgiften på skolan utan att skjuta till nödvändiga resurser riskerar att göra mer skada än nytta i en pressad skolvardag.

Vi tackar Wiman för inspelet och kan inte annat än instämma.

Flera av oss är verksamma i skolans värld och vi kan inte nog betona vikten av att skolorna också ges goda förutsättningar när det kommer till att lära ut om psykisk hälsa.

Inte bara för att det värnar hållbarheten hos några av de viktigaste yrkesgrupperna vi har i samhället. Utan också för att forskning visar att undervisningen, för att ha god effekt, måste få adekvat utrymme och hållas av någon som fått fortbildning.

För att främja ungas hälsa och lärande krävs många insatser, från att stärka skolans organisation till god elevhälsa. Världshälsoorganisationen lyfter undervisning i psykisk hälsa som sin främsta rekommendation för hur samhället kan förebygga psykisk ohälsa bland unga.

I en tid av krig och kriser är det viktigare än någonsin att vi rustar våra unga med hopp och motståndskraft för framtiden.

Detta är en nationell utmaning som inte kan lämnas upp till den enskilda skolan att lösa. Lärare gör sitt bästa utifrån förutsättningarna – det krävs politiska beslut.

Skolminister Lotta Edholm måste agera och ge Skolverket i uppdrag att utreda frågan. Vad och hur elever ska få lära sig om psykisk hälsa i skolan – och vilket stöd skolorna ska få för att sedan omsätta det i praktiken.


Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris
Maja Frankel, generalsekreterare Friends
Annso Blixt, ordförande Föreningen Tilia
Karin Schulz, generalsekreterare Mind
Conny Allaskog, ordförande NSPH och Riksförbundet Hjärnkoll
Siri Helle, grundare Psykisk hälsa på schemat
Lena Svedjehed, ordförande Psykologer i förskola och skola
Mia Göransdotter Hammar, ordförande Riksföreningen för skolsköterskor
Rickard Bracken, generalsekreterare Suicide zero
Pernilla Gudmundsson, ordförande Svenska skolläkarföreningen
Embla Persson, ordförande Sveriges elevkårer
Lilian Helgasson, ordförande Sveriges elevråd
Caroline Bergh, ordförande Sveriges skolkuratorers förening
Klas Bergling, ordförande Tim Bergling foundation
Eva Glückman, generalsekreterare Tjejzonen
Pernilla Baralt, generalsekreterare Unicef Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.