Ett nytt ämne i skolan måste i så fall få kosta

Replik från lärare om att införa psykisk hälsa på schemat

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-03-29

Om det ska införas ett nytt skolämne på schemat måste det få kosta pengar. Det här kan inte bli ytterligare ett politiskt beslut som faller ner i huvudet på den enskilda huvudmannen att lösa utan utrymme i budget. Replik från läraren Maria Wiman.

REPLIK. 16 expertorganisationer skriver om att skolan måste införa psykisk hälsa på schemat. Man skriver att det handlar om att ge eleverna faktakunskaper för att skapa hälsofrämjande vanor, förebygga hälsa och bryta stigma. 

Jag vill inleda med att jag som lärare håller med. Våra elever måste lära sig att prata om sitt mående, att få verktygen att hantera topparna och dalarna och att få ord på sina känslor. Men jag vill också lyfta ett varningens finger här.

Jag har jobbat länge i skolan och jag vet hur fantastiskt uppfinningsrika våra politiker är när det kommer till att badda blödande halspulsådrar med bomull och att låtsas ta i med hårdhandskarna när man införlivar gratislösningar. Som lärare är man ganska härdad.

Jag vill därför understryka att om det ska införas ett nytt skolämne på schemat måste det få kosta pengar. Det här kan inte bli ytterligare ett politiskt beslut som faller ner i huvudet på den enskilda huvudmannen att lösa utan utrymme i budget.

Att sätta en bock i rutan i ett viktigt dokument gör nämligen ingen som helst skillnad på klassrumsgolvet.

Vi måste också våga tänka tanken på hur skolan faktiskt påverkar elevernas mående. Kanske är den aspekten ännu viktigare än att införa ett ämne som lär eleverna hantera stressen när den väl är ett faktum?

I dag har vår betygsskala en skarp gräns för godkänt och 13 procent av våra 15-åringar går varje år ut nian utan gymnasiebehörighet.

Det råder brist på speciallärare som kan fånga upp elever på glid och i takt med att klasstorlekarna ökar och det sparas in på personal i skolans alla hörn, hamnar våra ungar i kläm. Elevhälsan utarmas på utbildade vuxna som kan uppmärksamma barnen, samtidigt som lärares arbetsuppgifter ökar och vi får allt mindre tid för varje unge.

Jag vill återigen betona att förslaget från expertorganisationerna är bra! Men det måste beaktas i ljuset av en rådande skolsituation där det sparas på precis allt och där man alltid försöker att lappa och laga när allt redan är försent.

I rapporten av Siri Helle, som debattartikeln hänvisar till, framgår att skolan måste arbeta förebyggande. Detta måste särskilt framhållas.

Om vi på riktigt vill ta tag i elevernas mående måste vi tänka preventivt. Och det kommer att kräva långt mycket mer än några extra timmar på skolschemat.


Maria Wiman, lärare


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln